این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۳۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اندازه گیری سواد علمی ایرانیان در دو بعد شناختی و رفتاری
چکیده فارسی مقاله
سواد علمی مفهوم با سابقه ای است و علاوه بر حوزه آموزش علوم در حوزه ارتباطات علم و سیاستگذاری علم و فناوری نیز موضوع مهمی به شمار می رود. اهمیت سواد علمی از اینجا ناشی می شود که جوامع امروزی هر چه بیشتر علمی و فناورانه می شوند و علم و فناوری در همه ابعاد زندگی از خوردن تا اوقات فراغت و تا اشتغال و دیپلماسی را دربرگرفته است. از این رو، مهم است که شهروندان درک درستی از علم داشته باشند. یکی از وجوه درک علمی، سواد علمی است که وضعیت دانش در مواضع مختلف زندگی انسان را نشان می دهد. این مقاله قصد دارد تا سواد علمی شهروندان بالای 18 سال ایرانی را مطالعه کند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای است که دو بعد سواد علمی را با 52 سوال مورد سنجش قرار می دهد. جمعیت مورد مطالعه، تمام ایرانیانی هستند که بالای 18 سال سن دارند و به اینترنت دسترسی دارند. با توجه به این که این مطالعه از پیمایش برخط استفاده کرده است، روش نمونه گیری تصادفی غیرفهرستی به کار گرفته شده است. تعداد 498 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند که 461 پرسشنامه صحیح و کامل بودند و برای تحلیل انتخاب شدند. نتایج نشان می دهد که سواد علمی ذر بین ایرانیان بیش از متوسط است. همچنین، این مطالعه نشان داد که محتوای علمی در رسانه های اجتماعی نقش مهمی در افزایش سواد علمی کارکردی دارد. این پژوهش پیشنهاد می کند که سیاست گذاران و نهادهای مرتبط از نتایج این پژوهش استفاده کنند و پیمایش های منظمی برای اندازه گیری سواد علمی ایرانیان را برنامه ریزی کنند. بدیهی است که نتایج این پیمایش موجب درک بهتر بافتار اجتماعی ایران و دستیابی به راهکارهای درست برای حل مسائل علمی و آموزشی می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد علمی،سنجش،بعد شناختی،بعد رفتاری،پیمایش برخط،
عنوان انگلیسی
Cognitive and Behavioral Scientific Literacy Assessment Among Iranian Citizens
چکیده انگلیسی مقاله
This paper was aimed to measure scientific literacy among Iranian citizens. The data collection tool was a validated questionnaire that assessed two dimensions of science literacy with 52 questions. The study's statistical population included all the citizens of Iran over 18 years of age who have access to internet. Since this study used online survey, the non-list-based random sampling method was utilized. The number of 498 completed questionnaires were received, of which 461 were correct and complete and therefore were selected. Data was entered into SPSS software and analyzed using a one sample t-test and Friedman test. The results showed that the scientific literacy among the Iranian citizens was above average. Also, this study showed that scientific content in social media played a significant role in increasing functional science literacy. This research suggests that policymakers and related institution use the results of this study and direct regular surveys for quantify scientific literacy of Iranians. It is evident that such surveys result in better understanding of the Iranian social context and true solutions for solving scientific and educational problems. This paper was aimed to measure scientific literacy among Iranian citizens. The data collection tool was a validated questionnaire that assessed two dimensions of science literacy with 52 questions. The study's statistical population included all the citizens of Iran over 18 years of age who have access to internet. Since this study used online survey, the non-list-based random sampling method was utilized. The number of 498 completed questionnaires were received, of which 461 were correct and complete and therefore were selected. Data was entered into SPSS software and analyzed using a one sample t-test and Friedman test. The results showed that the scientific literacy among the Iranian citizens was above average. Also, this study showed that scientific content in social media played a significant role in increasing functional science literacy. This research suggests that policymakers and related institution use the results of this study and direct regular surveys for quantify scientific literacy of Iranians. It is evident that such surveys result in better understanding of the Iranian social context and true solutions for solving scientific and educational problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد علمی,سنجش,بعد شناختی,بعد رفتاری,پیمایش برخط
نویسندگان مقاله
اکرم قدیمی |
موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور
زهرا اجاق |
دانشیار، گروه ارتباطات علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_14063_f28bba6bb743fdef184f8f8ac0db9586.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات