این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رهیافت، جلد ۳۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تمامیتِ حکمرانی؛ چارچوبی برای سیاستگذاری اخلاقی در حکمرانی آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای سیاست‌گذاری اخلاقی در حکمرانی آموزش عالی براساس تمامیت حکمرانی انجام شده است. تمامیت حکمرانی، دیدگاهی یکپارچه، جامع و فراگیر به اخلاق در حکمرانی است که چارچوب‌ مناسبی برای سیاست‌گذاری اخلاقی فراهم می‌کند. دانشگاه‌ها، همانند سایر سازمان‌های خردپایه، نیازمند توسعه اخلاقی تمامی بازیگران خود هستند. علاوه بر آن، حکمرانی ناظر بر مشارکت تمامی ذینفعان و توجه به نظام تصمیم‌گیری در عالی‌ترین سطح سیاست‌گذاری است. برای ارائه این سیاست‌گذاری اخلاقی مبتنی بر تمامیت در حکمرانی از رویکرد کیفی و روش مرور روایتی که در چهار گام انجام می‌شود، استفاده شد. جامعه پژوهش کلیه اسناد علمی پایگاه‌های علمی داخلی و خارجی بوده که تعداد 114 سند بررسی اولیه گردید و در نهایت 40 سند علمی به عنوان نمونه انتخاب و تحلیل شدند. به منظور تحلیل یافته‌ها از کدگذاری باز و محوری (اولیه و ثانویه) استفاده شد. نتایج نشان داد سیاستگذاری اخلاقی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیازمند 4 بعد کلیدی است. بُعد اول، سیاستگذاری اخلاقی ناظر بر کمال و یکپارچگی حکمرانی است که مؤلفه‌هایی از جمله کامل و بی عیب و نقص بودن و یکپارچگی و به هم پیوستگی دارد. سیاست‌های این بعد، در تلاش است تا این دو مؤلفه را پشتیبانی نموده و عملیاتی نماید. بُعد دوم، سیاستگذاری اخلاقی ناظر بر صداقت و اصالت حکمرانی است. این بعد مؤلفه‌هایی از جمله صداقت با خود، تطابق کلمات و اقدامات، تطابق با ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی مربوطه و تطابق با قوانین می‌باشد. چالش اساسی اخلاق هنگامی شروع می‌شود که رفتارها مبتنی بر ارزش‌ها، باورها و اصول اخلاقی نیست. بُعد سوم بر سیاستگذاری اخلاقی ناظر بر سازگاری و تاب‌آوری حکمرانی تاکید کرده است که شامل سازگاری و تاب‌آوری در ناملایمات و همچنین سازگاری و پیوند با محیط دارد. تمامیت اتحاد و پیوستگی فرد را با محیط و سازگاری با شرایط را نشان می‌دهد. در نهایت در بعد چهارم، سیاستگذاری اخلاقی ناظر بر فضیلت و اخلاق حکمرانی است. این بعد مؤلفه‌هایی از جمله مسئولیت‌پذیری، کنش آگاهانه و باز مبتنی بر تامل اخلاقی، ارزش یا فضیلت و رفتار اخلاقی نمونه را شامل می‌شود. پیشنهاد می‌شود به منظور توسعه اخلاقی در دانشگاه‌ها از مفهوم حکمرانی بهره‌گرفته شود و در ساحت حکمرانی، بهره‌گیری از مفهوم تمامیت، سبب جامعیت و یکپارچگی سیاست‌گذاری‌های اخلاقی خواهد شد چرا که تمامیت، تصویری کامل، جامع، مانع و معرف از اخلاق و سیاست‌‌گذاری‌های آن به دست می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمامیت،حکمرانی،سیاست‌گذاری،آموزش‌عالی،دانشگاه،

عنوان انگلیسی governance integrity ; A framework for ethical policy making in higher education governance
چکیده انگلیسی مقاله The current research was conducted with the aim of providing a framework for ethical policy in higher education governance based on the integrity of governance. The integrity of governance is an integrated, comprehensive and comprehensive view of ethics in governance that provides a suitable framework for ethical policy making. Universities, like other micro-based organizations, need the moral development of all their actors. In addition to that, governance oversees the participation of all stakeholders and attention to the decision-making system at the highest level of policy making. To present this ethical policy based on integrity in governance, a qualitative approach and a narrative review method were used in four steps. The research community was all the scientific documents of domestic and foreign scientific databases, 114 documents were initially reviewed and finally 40 scientific documents were selected and analyzed as a sample. In order to analyze the findings, open and axial coding (primary and secondary) was used. The results showed that ethical policymaking in universities and higher education centers requires 4 key dimensions. The first dimension is ethical policy-making that oversees the perfection and integrity of governance, which has components such as completeness, flawlessness, integrity, and interconnectedness. The policies of this dimension are trying to support and operationalize these two components. The second dimension is the ethical policy-making that monitors the integrity and authenticity of governance. This dimension has components such as self-honesty, matching words and actions, matching values and relevant moral norms, and matching laws. The basic challenge of ethics starts when behaviors are not based on values, beliefs and moral principles. The third dimension has emphasized the ethical policy-making regarding the adaptation and resilience of governance, which includes adaptation and resilience in adversity as well as adaptation and connection with the environment. It shows the complete unity and continuity of the person with the environment and adaptability to the conditions. Finally, in the fourth dimension, ethical policy-making refers to the virtue and ethics of governance. This dimension includes components such as responsibility, conscious and open action based on moral reflection, value or virtue, and exemplary moral behavior. It is suggested to use the concept of governance in order to develop ethics in universities, and in the field of governance, using the concept of integrity will lead to the comprehensiveness and integrity of ethical policies, because integrity is a complete, comprehensive, barrier and representative of ethics and its policies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تمامیت,حکمرانی,سیاست‌گذاری,آموزش‌عالی,دانشگاه

نویسندگان مقاله ابراهیم مزاری |



نشانی اینترنتی https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_14062_f9e81d056800afe0653dbe2333477476.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات