این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱-۱۴

عنوان فارسی نیازهای آموزشی ارتقاء سلامت روان در جوانان داوطلب ازدواج
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: برنامه­های آموزشی برای ارتقاء سلامت روان همسران در زندگی مشترک ضروری است. برگزاری هر برنامه آموزشی نیازمند شناخت دقیق نیازهای گروه هدف است. هدف این پژوهش گزارش برخی از نیازهای آموزشی مرتبط با سلامت روان جوانان داوطلب ازدواج می­باشد. روش کار: در یک مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی450 نفر از همسران شرکت کننده در برنامه آموزشی قبل از ازدواج در تهران به روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی شده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها، "پرسشنامه خود ایفا" بود که میزان نیاز به آموزش در حیطه سلامت روان را با مقیاس پنج درجه­ای لیکرت مورد بررسی قرار می­داد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزارSPSS15 و آمار توصیفی و آزمون­ها آماری تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه و کای دو استفاده شد. نتایج: سطح نیاز به آموزش در حیطه سلامت روان بیش از متوسط (نمره3) بود، زنان به طور معنی­داری بیشتر از مردان احساس نیاز می­کردند (001/0=p). بیشترین سطح نیاز به آموزش در هر دو جنس مربوط به موضوع روش­های زنده نگهداشتن عشق در زندگی مشترک بود. تفاوت سطح نیاز به آموزش در گروه­های متغیرهای اجتماعی-دموگرافیک در زنان معنی­دار نبود ولی این اندازه در مردان کارگر به طورمعنی­داری بیش از مردان با شغل آزاد بود (018/0=p). نتیجه ­گیری: براساس یافته­ها جوانان در حین ازدواج به آموزش در زمینه سلامت روان احساس نیاز می­کنند. لازم است برنامه­های آموزشی با توجه به اولویت­های ابراز شده برای ارتقاء سلامت روان در زندگی مشترک برای جوانان طراحی و اجرا گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش،سلامت روان،جوانان،تهران

عنوان انگلیسی Educational needs for mental health promotion in engaged youth
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Educational programs for couples' mental health promotion in marital life are a necessity. The first step in planning an educational program understands the needs of the target group. This paper reports the mental health educational needs in youth planning to marry. Materials and Methods: In a descriptive-analytical cross sectional study, 450 individuals taking part in pre-marriage education courses in Tehran were selected by randomized stratified sampling. The data was collected using a questionnaire that measured the educational needs in the area of mental health by the 5-point Likert-type scale. Data analysis was done using the SPSS-15 software, the statistical tests being the independent T-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and the chi-square test. Results: On the whole, the subjects' felt need for mental health education was more than moderate (3 on the Likert scale) women expressed a higher need than men (p=0.001). The main concern of the participants - both men and women - was How to keep romance alive in married life. The extent of need expressed for mental education was not statistically different in different socio-demographic groups of women, while worker men expressed a higher need than self-employed men (P=0.018). Conclusion: Based on the findings of this study, young people planning to marry have a felt need for education in the area of mental health. It is recommended to design and implement educational programs to promote their knowledge in this area with due consideration of priorities stated by them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education,Mental health,Youth,Tehran

نویسندگان مقاله داوود پورمرزی | davoud pourmarzi
msc. student, department of epidemiology and biostatistics, school of public health, tehran universi
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

شهناز ریماز | shahnaz rimaz
ph.d. associate professor, department of epidemiology and biostatistics, school of public health, te
دانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

عفت السادات مرقاتی خویی | effat sadat merghati khoii
ph.d. assistant professor, department of health education and promotion, school of public health, te
استادیار، گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات