این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱-۳۴
عنوان فارسی
طراحی الگوی فرایند منتورینگ اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد باتأکیدبر مؤلفههای اجرایی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف طراحی الگوی فرایند منتورینگ اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد و با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پژوهش نظریهای مبتنیبر تحلیل مضمون، نگاشته شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش، کلیه اعضای هیئتعلمی در تمامی دانشکدههای دانشگاه فردوسی مشهد بودند که در سطوح علمی استادیار، دانشیار و استاد مشغولبهکار میباشند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند (از نوع ترکیبی) و برای جمعآوری دادههای این پژوهش از مصاحبه نیمهساختاریافته با 25 نفر از اعضای هیئتعلمی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد الگوی فرایند منتورینگ اعضای هیئتعلمی در دانشگاه فردوسی مشهد ذیل سه مضمون کلان: قبل از اجرا، اجرا و پس از اجرا شکل گرفت. مضمون کلان قبل از اجرا، مضمونهای بسترسازی و ایجاد زمینه منتورینگ و برنامهریزی و آمادهسازی را در خود جای داده است. در مضمون کلاناجرا، مضامین اصلی اقدامات اولیه، اقدامات محتوایی و ارتباطی و اقدامات مدیریتی قرار گرفتهاند و درنهایت مضمون سنجش و ارزیابی ذیل مضمون کلان پس از اجرا شکل گرفته است. درنتیجه، باید گفت که منتورینگ اعضای هیئتعلمی، پدیدهای چندبعدی و پیچیده است که برای پیادهسازی آن در دانشگاه فردوسی مشهد بایسد به عوامل و مؤلفههای متنوعی توجه شود تا برنامه منتورینگ اعضای هیئتعلمی در دانشگاه با موفقیت اجرایی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
منتورینگ،اعضای هیئتعلمی،آموزش عالی،پژوهش کیفی،
عنوان انگلیسی
Designing a mentoring process model for faculty members of Ferdowsi University of Mashhad with an emphasis on executive components
چکیده انگلیسی مقاله
This research was written with the aim of designing a mentoring process model for Ferdowsi University of Mashhad faculty members with a qualitative approach and using a theoretical research method based on thematic analysis. The population of this research is all faculty members in all faculties of Ferdowsi University of Mashhad, who are working at the academic levels of assistant professor, associate professor, and professor. Purposive sampling method (combined type) was used for sampling and semi-structured interviews with 25 faculty members were used to collect the data of this research. The findings of the research showed that the mentoring process model of faculty members in Ferdowsi University of Mashhad was formed under three main themes: before implementation, implementation and after implementation. The theme before implementation includes sub-themes related to establishing a platform, creating a mentoring context, and planning and preparation. In the main theme of implementation, primary actions, content and communication actions, and management actions have been placed, and finally, the theme of measurement and evaluation has been formed under the main theme after implementation. As a result, it should be said that mentoring of faculty members is a multi-dimensional and complex phenomenon that for its implementation in Ferdowsi University of Mashhad, various factors and components must be considered in order to successfully implement the mentoring program of faculty members in the university.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
منتورینگ,اعضای هیئتعلمی,آموزش عالی,پژوهش کیفی
نویسندگان مقاله
میترا عزتی |
استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مجتبی نادی |
دانشجوی دکتری گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
خدایار ابیلی |
استاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
کیوان صالحی |
دانشیار، گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران. ایران.
نشانی اینترنتی
https://obs.sinaweb.net/article_715146_04dd1b844edd25a64404e62af38f591b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات