این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۴۷-۱۸۶
عنوان فارسی
واکاوی رهبری مخرب و پیامدهای آن در مدارس
چکیده فارسی مقاله
در بازار کار رقابتی امروز مفاهیمی مانند نگرش کارراهه متغیر و ادراک استخدامپذیری، جایگزین نگرشهای سنتی کارکنان به مدیریت کارراهه شغلی شدهاند. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر نگرش کارراهه متغیر بر ادراکاستخدامپذیری درونی و بیرونی ازطریق نقش میانجی بازآفرینی شغل است. همچنین در این مطالعه نقش تعدیلگر هویتیابی حرفهای بر رابطه میان نگرش کارراهه متغیر و بازآفرینی شغل مورد آزمون قرار گرفت. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از دیدگاه شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان یکی از شرکتهای حوزه فناوریهای نوین مخابرات و ارتباطات بودند. 350 پرسشنامه بهصورت تصادفی در شرکت توزیع شد و دادههای گردآوریشده توسط پرسشنامه استاندارد با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پی ال اس 3 تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد نگرش کارراهه متغیر بر ادراک استخدامپذیری درونی اثرگذار است، اما رابطه مستقیم میان نگرش کارراهه متغیر و ادراک استخدامپذیری بیرونی تأیید نشد. همچنین نتایج نشان داد نگرش کارراهه متغیر با میانجیگری بازآفرینی شغل هم بر ادراک استخدامپذیری درونی و هم بر ادراک استخدامپذیری بیرونی تأثیر دارد. هویتیابی حرفهای نیز رابطه نگرش کارراهه متغیر و بازآفرینی شغل را تعدیل کرد. نتایج این مطالعه به پژوهشگران و مجریان سازمانی کمک میکند تا فهم دقیقتری از ادراکها و رفتارهایی بهدست آورند که بر مدیریت کارراهه شغلی کارکنان اثرگذارند. این مفاهیم شیوههای سنتیِ بهکارگیری و نگهداشت کارکنان را عمیقاً تحت تأثیر قرار میهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبری آموزشی،رهبری مخرب،پیامدهای رهبری مخرب،مدارس،
عنوان انگلیسی
Analyzing destructive leadership and its consequences in schools
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to analyze destructive leadership and its consequences in schools in Tehran province. The present study is qualitative research that was conducted using the interpretive phenomenology strategy and Colaizzi's analysis method. In line with this goal, the perceived experiences of teachers regarding the destructive behaviors of school principals and their consequences were explored. The research field was primary and secondary schools in Tehran province. Fourteen interviews were conducted using purposeful and snowball sampling methods through semi-structured interviews with teachers and school assistants. The duration of the interviews was between 40 and 60 minutes. After analyzing the data, 35 components related to destructive leadership behaviors were discovered, which were classified into 8 main themes of destructive behaviors: dominance and mastery, narcissism, unfavorable political behavior, offensive behavior, lack of empathy, unfair behavior, micromanagement, resistance to change, and lack of responsibility. Also, 25 components related to the consequences of destructive leadership were extracted and categorized into 8 main themes. Such an atmosphere leads to a decrease in job motivation, an increase in interpersonal tensions, a decrease in cooperation and interaction, a lack of professional development, a decrease in interpersonal trust, a lack of completion of the teaching staff, a decrease in physical and mental health, and the poisoning of the school environment. The results of the research confirm the occurrence of destructive behavior of managers in Iranian schools. By paying attention to teachers' voices, this research tries to increase awareness about destructive leadership in the educational environment and to consider the need to improve leadership mechanisms in educational organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رهبری آموزشی,رهبری مخرب,پیامدهای رهبری مخرب,مدارس
نویسندگان مقاله
کلثوم کهریزی |
دانشگاه فرهنگیان
مرتضی طاهری |
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
حسین عبداللهی |
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران
علی خورسندی طاسکوه |
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://obs.sinaweb.net/article_715145_3d0158243fe21dcc3d7a4a2b1af05f87.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات