این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۹-۴۶
عنوان فارسی
تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل باور سلامتی بر آگاهی و نگرش دبیران زن مقطع راهنمایی منطقه ۱۱ تهران در زمینه تست پاپ اسمیر
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع زنان با بروز بیش از500000 مورد در سال است اما به دلیل مرحله پیش سرطانی طولانی، وجود روشهای غربالگری مناسب و درمان موثر ضایعات، قابل پیشگیری می باشد. ازآنجا که کمبود آگاهی، موانع اجتماعی و فرهنگی به عنوان مانعی جهت شرکت در برنامههای غربالگری است و با توجه به نقش معلمان به عنوان یک منبع آگاهی رسان، لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی از طریق الگوی باور سلامتی بر آگاهی و نگرش دبیران در زمینه تست پاپ اسمیر انجام گرفت. روشکار: این پژوهش، مداخلهای شاهد دار از نوع قبل و بعد بوده که بر روی 72 نفر از آموزگاران زن که از طریق نمونه گیری آسان به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص یافته بودند انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که قبل از آموزش و یک ماه بعد از آموزش بین دوگروه آزمون شد. روش آموزشی شامل سخنرانی، پرسش و پاسخ بود و نتایج با کمک نرم افزار SPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: 2/47% گروه مداخله و 8/45% گروه شاهد در رده سنی 50-40 سال، 2/47% گروه مداخله و 50% گروه شاهد دارای تحصیلات کارشناسی و 1/86% آنها متاهل بودند. 2/67% گروه مداخله و 2/74% گروه شاهد سابقه انجام پاپ اسمیر را گزارش کردند و آگاهی هر دو گروه در زمینه بیماری در حد متوسط بود و تفاوت معنیداری بین آگاهی، نگرش و سازه های مدل باور سلامتی قبل و بعد از آموزش در بین دو گروه و در داخل گروه مداخله وجود داشت (05/0>p). نتیجه گیری: به کارگیری پاپ اسمیر در جامعه مورد پژوهش کمتر از هدف برنامه مردم سالم 2010 بوده بنابراین لزوم آموزش کافی و ارتقای آگاهی محرز می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پاپ اسمیر،مدل باور سلامتی،آگاهی،نگرش
عنوان انگلیسی
Effect of educational intervention based on Health Belief Model on knowledge and attitude about pap smear test among female secondary school teachers in district 11 of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Cervical cancer is the second most common cancer in women with incidence of more than 500000 cases per year. It is preventable because of its long pre-cancerous period, suitable screening programs and effective treatments. Since the social and cultural barriers alongside the lack of knowledge are deterrents to participation in screening programs, the current study was performed to assess the effect of educational intervention through the Health Belief Model on knowledge and attitude of teachers about pap smear, considering their role in making people aware. Materials and Methods: This was a controlled before-after interventional study conducted on 72 individuals selected through simple sampling, assigned to two groups. Data collection tool was a questionnaire used and compared before training and one month after that. Training methods (intervention) included lectures with questions and answers. Data were analyzed with SPSS, version 11.5. Results: 47.2% of intervention and 45.8% of control group were 40 to 50 years old and majority of them (47.2% and 50% respectively) had undergraduate educational level and 86.1% were married. Respectively, 67.2% and 74.2% have experience of being examined via Pap smear, while the knowledge of women in both groups was moderate about the disease. Study results revealed significant differences in knowledge, attitude and Health Belief Model constructs within intervention group (before and after training) as well as between groups (p< 0.05). Conclusion: Using Pap smear test among the participants was lower compared with healthy people aims targeted by 2010. Therefore, necessity of education and knowledge promotions are obvious.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Pap smear test,Health Belief Model,Knowledge,Attitude
نویسندگان مقاله
فاطمه واشقانی | fatemeh vasheghani
msph. student, department of health education and promotion, school of public health, tehran univers
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهر
فرشته مجلسی | fereshteh majlesi
ph.d. professor, department of health education and promotion, school of public health, tehran unive
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمود محمودی | mahmoud mahmoudi
ph.d. professor, department of epidemiology and biostatistics, school of public health, tehran unive
استاد، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
داود شجاعی زاده | davoud shojaeezadeh
ph.d. professor, department of health education and promotion, school of public health,tehran univer
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات