این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
بهداشت و ایمنی کار
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۳۳-۴۴
عنوان فارسی
ارزیابی و واکاوی بار کار فیزیکی شغل راهبری قطار شهری و ارایه پیشنهادهای کاربردی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شغل راهبری قطار درون شهری در طبقه مشاغل نوظهور در ایران است. مطالعات محدودی در این زمینه وجود دارد، بنابراین، بار کار فیزیکی شغل راهبری و عوامل موثر بر آن به خوبی مشخص نشده است. در این مطالعه، وظایف و بار کار فیزیکی شغل راهبری واکاوی میشود و راهکارهای کنترلی ارایه میگردد. روش کار: در این مطالعه تلفیقی، تجزیه و تحلیل شغل و روش QEC جهت ارزیابی سطح مواجهه بار کار فیزیکی شغل راهبری مترو به کار رفت. روشهای مختلفی شامل بررسی میدانی، بررسی اسنادی، مصاحبه انفرادی، مصاحبه گروهی و بحث گروهی متمرکز جهت بررسی عوامل موثر بر بارکار فیزیکی و استخراج راهکارهای پیشنهادی استفاده شد. یافته ها: سطح مواجهه کل بدن با بار کار فیزیکی در شغل راهبری مترو در وضعیت غیرقابل قبول ارزیابی شد. اگرچه مواجهه در نواحی کمر، شانه/بازو، مچ دست/دست زیر خط آستانه 70 درصد بود، مواجهه در ناحیه گردن باعث بار کار فیزیکی بیش از حد در کل بدن شده است. مضمونهای متعددی شامل عدم حمایت کامل از بدن، دید ناکافی روی ریل و نمایشگرها، پوسچر کاری نامناسب بدن و چیدمان نامناسب میز به عنوان مهمترین عوامل موثر بر بار کار فیزیکی استخراج شد. نتیجه گیری: یک طرح مداخلهای با اهداف الف) حمایت کامل از بدن راهبر توسط صندلی، سکو و زیر پایی، ب) دید کافی از روی میز راهبری و ریل، ج) پوسچر کاری مناسب بدن در حالت نشسته، دسترسی آسان و دید کافی و د) چیدمان مناسب میز راهبر از نظر کنترلها، کلیدها و نمایشگرها پیشنهاد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessment and analysis of physical workload in metro driving job and recommendation for improvement
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Metro driving is one of the newest jobs in Iran. There are few studies in this field. Therefore, the physical workload and their influencing factors have not been identified in metro driving. The objective of this study was task and physical workload analysis of metro driving to recommend control measures. Material and Method: In this mixed method study, task analysis and Quick Exposure Check (QEC) were used to assessment of physical workload in metro driving. Different methods and techniques including field investigation, document reviews, individual and focus group interviews, and focus group discussions were used to analysis physical workload to recommend control measures. Result: Whole body exposure with physical workload was assessed unacceptable in metro driving. Although the exposures in back, shoulder/arm and hand/wrist were under threshold 70%, neck exposure lead to over physical workload in the whole body. Many themes include unsupported body; non-sufficient view on the track and on displays; awkward posture and unsuitable layout were extracted as significant factors influencing on physical workload. Conclusion: An intervention plan was recommended to a) support body by chair, platform and footplate; b) optimize a sufficient view on the track and on displays; c) maintain body postures in seating position with easy reaching distance and sufficient view; and d) design a suitable layout for driving panel regarding to controls, keys and displays.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نرمین حسن زاده رنگی | narmin hassanzadeh rangi
m.sc., department of occupational health engineering, student research committee, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
یحیی خسروی | yahya khosravi
assistant professor, occupational health engineering, research center for health, safety and environment rthse , alborz university of medical sciences, karaj, iran
استادیار گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط hse ، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)
علی اصغر فرشاد | ali asghar farshad
associate professor, occupational health research center, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
حامد جلیلیان | hamed jalilian
m.sc., department of occupational health engineering, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-42&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/249/article-249-331327.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات