این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله اپیدمیولوژی ایران، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۸-۱۳۸

عنوان فارسی بررسی شیوع افسردگی در دانشجویان پرستاری ایران با استفاده از پرسشنامه بک: مرور ساختارمند و متاآنالیز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: افسردگی از شایع ترین اختلالات روحی- روانی در دانشجویان است که منجربه افت شدید عملکرد تحصیلی و اجتماعی می­شود. بنابراین، این مطالعه مرور ساختارمند و متاآنالیز با هدف تعیین شیوع افسردگی در دانشجویان پرستاری در ایران انجام شد.
روش کار: این مطالعه به صورت مرور ساختارمند و متاآنالیز انجام شد. کلیه مقالات علمی منتشر شده تعیین شیوع افسردگی در دانشجویان پرستاری در 5 پایگاه داده (Web of Science، Scopus ، PubMed، SID، Magiran) و موتور جستجوگر Google Scholar جستجو و ارزشیابی کیفیتی شدند. ناهمگنی مطالعات با استفاده از شاخص  I2 و مدل متارگرسیون برای ارزیابی متغیرهای مظنون به ناهمگونی انجام شد. در نهایت، تعداد 9 مقاله شرایط ورود به این مطالعه را داشت که با استفاده از نرم افزار  Comprehensive Meta-Analysis  تحلیل شدند.
یافته‌ها: بر مبنای مدل تصادفی، شیوع کلی افسردگی در دانشجویان پرستار ایرانی برابر با3/2 درصد (4/5 ـ 2/1؛ حدود اطمینان %۹۵) به دست آمد. بیشترین شیوع افسردگی در دانشجویان پرستاری در استان سیستان و بلوچستان در سال 1383برابر 6/2 درصد (7/1- 5/3؛ حدود اطمینان %۹۵) و کمترین شیوع افسردگی در دانشجویان پرستاری در استان قم و اصفهان در سال 1395 برابر 0/8درصد (1/2- 0/5؛ حدود اطمینان %۹۵) به دست آمد. همچنین بین سال، حجم نمونه، میانگین سنی و شیوع افسردگی در دانشجویان پرستاری ایرانی رابطه معناداری وجود داشت (0/05>P).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع افسردگی در دانشجویان پرستاری برابر با 3/2 درصد بود و با افزایش سال و میانگین سنی این میزان شیوع کاهش می­یابد. با این وجود، ضروری است سیاستگذاران و مدیران اقداماتی به منظور کاهش افسردگی به کار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، شیوع، پرستاری، دانشجو، ایران

عنوان انگلیسی The Prevalence of Depression Among Students with Nursing Major in Iran Using the Beck Questionnaire: A Systematic Review and Meta-Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Depression is one of the most prevalent mental disorders among students associated with a major decline in academic and social performance. This study was carried out to determine the prevalence of depression in Iran's nursing students.
Methods: the research was conducted as a systematic review and meta analysis, all published scientific articles related to the prevalence of depression in nursing students were searched in 5 databases (Web of Science, Scopus, PubMed, SID, Magiran) and Google Scholar search engine and then their quality was evaluated. The heterogeneity of the studies was investigated using the I2 index and meta-regression model to evaluate heterogeneity-prone variables at a significance level of 0.05. Ultimately, 9 articles met the criteria for inclusion in this study and were analyzed using Comprehensive Meta-Analysis (CMA) software.
Results: Based on the random model, the prevalence of depression in Iranian nursing students was equal to 3.2% (2.1 – 4.5; 95% confidence level). Results showed that the highest prevalence of depression in nursing students was 6.2% (5.3-7.1; 95% confidence limit) in Sistan and Balochestan province in 2004, while the lowest prevalence was 0.8% (0.5-1.2; confidence limit 95%) in Esfahan and Qom provinces in 2016. Also, there was a significant relationship between the calendar year, sample size, average age, and prevalence of depression in Iranian nursing students (P<0.05).
Conclusion: The results showed that the prevalence of depression in nursing students was 3.2%, which decreased with the increase of the calendar year and average age. Nevertheless, policymakers and managers must take measures to reduce depression.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Depression, Prevalence, Nurse, Student, Iran

نویسندگان مقاله پروانه اصفهانی | Parvaneh Isfahani
Associate Professor, Department of Health Service Management, School of Public Health, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran
دانشیار،گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران

محمد سارانی | Mohammad Sarani
Lecturer, School of Public Health, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran
مربی،گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پرستاری زابل، زابل، ایران

سمیه سامانی | Somayeh Samani
Lecturer, School of Occupational Health, School of Public Health, Zabol University of Medical Sciences., Zabol, Iran
مربی،گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران

عالیه بزی | Aliyeh Bazi
Assistant Professor, Department of Pharmacy, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran
استادیار،گروه داروسازی بالینی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران

سیده معصومه حسینی زارع | Seyedeh Masoumeh Hosseini Zare
Laboratory Specialist, School of Public Health, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran
کارشناس، مرکز بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

احمد سیر صدر | Ahmad Siar Sadr
PhD in Industrial engineering, Deputy of Research and Technology, Sharif University of Technology, Tehran, Iran
دکتری مهندسی صنایع، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

مریم سادات حسینی | Maryam Sadat Hosseini
PhD in Pharmaceutical Sciences, Research and Development Department, Eagle Analytical Services, Houston, Texas, United States of America
دکتری داروسازی، شرکت خدمات تحلیلی Eagle، بخش تحقیق و توسعه، هیوستن، تگزاس، امریکا

سیده محبوبه حسینی زارع | Seyedeh Mahboobeh Hosseini Zare
PhD in Health Service Management, Social Department of Health Research Center, University of Social Walfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3223-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات