این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی عدالت سازمانی و پاسخگویی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی منتخب شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله زمینه وهدف: پاسخگویی مقوله ای است که برای سیاستگذاران و مدیران سلامت بسیار با اهمیت است. پاسخگویی یعنی اینکه سیستم سلامت چگونه به انتظارات قانونی بیماران در جنبه های غیربالینی مراقبتها پاسخ می دهد. از سوی دیگر در سازمانها، عدالت سازمانی، عملکرد مناسب پرسنل را به رفتار عادلانه با آنها منوط می نماید عدالت سازمانی می گوید باید چه شیوه هایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند که به صورت عادلانه ای با آنها رفتار شده است. در این مطالعه پاسخگویی بیمارستانها از دیدگاه بیماران و پرستاران بررسی و رابطه این متغیر با عدالت سازمانی از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان ها مورد بررسی قرار گرفته است. روش کار: این مطالعه یک بررسی توصیفی تحلیلی است که با هدف بررسی پاسخگویی و عدالت سازمانی در 8 بیمارستان اصفهان (4دولتی و 4خصوصی) انجام گردید. جامعه مطالعاتی را بیماران و پرستاران تشکیل می دادند تعداد نمونه 320 نفر (160 بیمار و160 پرستار) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از هر بیمارستان انتخاب شدند. ابزار مطالعه دو پرسشنامه بود. پرسشنامه عدالت از بیوکر و پرسشنامه پاسخگویی WHO که بر اساس شرایط بیمارستانها تعدیل شد و روایی و پایایی آن اندازه گیری شد. پرسشنامه عدالت را پرستاران و پرسشنامه پاسخگویی را بیماران و پرستاران تکمیل نمودند. داده ها با استفاده ازنرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در مقیاس کلی نمره عدالت سازمانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستانهای مورد مطالعه در حد77/0± 9/1 (از حداکثر نمره 4)می باشد. میانگین نمره پاسخگویی بیمارستانها از دیدگاه پرستاران 54/0± 32/2 و از دیدگاه بیماران 58/0± 48/2 بود. بین نطرات آنها در مورد میزان پاسخگویی تفاوت معناداری وجود نداشت. از دیدگاه پرستاران بین عدالت سازمانی و پاسخگویی به صورت مستقیم و معناداری ارتباط وجود داشت. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد متغیرهای مورد بررسی در بیمارستانهای مورد مطالعه در سطح متوسط ارزیابی گردیده اند و تفاوت معناداری بین بیمارستانهای مختلف وجود ندارد. اما میزان پاسخگویی بیمارستانهای خصوصی بیشتر از بیمارستانهای دولتی بود. این واقعیت لزوم توجه بیشتر مسئولین را به اهمیت سرمایه های انسانی بخش سلامت و توجه به انگیزاننده ها و مکانیزم هایی برای پاسخگویی بهتر و ارائه خدمات با کیفیت تربه ویژه در بخش دولتی می طلبد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیمار،بیمارستان،پاسخگویی،عدالت سازمانی

عنوان انگلیسی Organizational justice and responsiveness in selected private and public hospitals of Isfahan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Responsiveness is of extreme importance in every health system, especially for policy-makers and health managers. Responsiveness relates to how the health system responds to legitimate expectations of the patients regarding non-clinical aspects of health care. Furthermore, justice in an organization requires fair treatment of the patients on the part of the health personnel. In other words, organizational justice relates to how to treat the personnel so that they feel they are treated fairly. The objective of this study was to investigate the responsiveness of hospital as perceived by patients and nurses and the relationship between the responsiveness rate and organizational justice as perceived by nurses in the hospitals. Materials and Methods: This was a descriptive-analytical study aiming at determining the correlation between responsiveness and organizational justice in 8 elected hospitals (4 private and 4 public) in Isfahan, Iran. The study population was patients and nurses. A total of 320 individuals (160 patients and 160 nurses), selected by stratified random sampling, participated in this study. Two questionnaires, namely the adjusted WHO Responsiveness Questionnaire (for patients and nurses) and the Equity Questionnaire (for nurses), the validity and reliability of both of which had been determined, were used to collect data. The software used for data analysis was SPSS Results: The overall score (out of 4) of organizational justice was 1.9 0.77, while the mean score of responsiveness as perceived by the nurses and the patients was 2.32 0.54 and 2.48 0.58, respectively. There was no statistically significant difference between the 2 groups with regard to responsiveness, but there was a positive association between responsiveness and organizational justice as perceived by nurses (r = 0.2, p = 0.03). Conclusion: The variables in the hospitals studied are generally at an intermediate level and there are no statistically significant differences between private and public hospitals. There is no difference in organizational justice between private and public hospitals, but responsiveness is higher in private hospitals as compared to public ones. Thus, the public sector needs to attempt to create more incentives in health professionals in the health sector in order to guarantee higher-quality services and better responsiveness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient,Hospital,Responsiveness,Organizational justice

نویسندگان مقاله مرضیه جوادی | marzieh javadi
ph.d. student, department of health services management, health management and economic research cen
دانشجوی دوره دکتری، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت،دانشگاه علو

سعید کریمی | saeed karimi
ph.d. assistant professor, department of health services management, health management and economic
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

احمدرضا رییسی | ahmadreza raiesi
ph.d. assistant professor, department of health services management, health management and economic
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

مریم یعقوبی | maryam yaghoubi
ph.d. student department of health services management, health management and economic research cent
دانشجوی دوره دکتری، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

اسداله شمس | asadollah shams
ph.d. assistant professor, department of health services management, health management and economic
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت،دانشگاه علوم پزشکی اص

مریم کدخدایی | maryam kadkhodaie
ms.c. instructor, islamic azad university, mobarakeh branch, isfahan, iran
مربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه (Islamic azad university of mobarakeh)


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات