این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۴، شماره ۵، صفحات ۹-۱۵
عنوان فارسی
طراحی برنامه مهارتهای ذهن خوانی و بررسی اثربخشی آن بر بهره همدلی و بهره نظام مندی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: درک و تفسیر حالات ذهنی و روانی دیگران, قابلیت وظرفیت شناختی- اجتماعی مهمی است که ظرفیت تعامل و مهارتهای ارتباطی را متأثر میکند و این تأثیر مبتنی بر ابراز احساسات و همدلی با دیگران است، از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه مهارتهای ذهن خوانی و تأثیر آن بر بهره همدلی و نظامندی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر به لحاظ گرداوری از توع تحقیقات آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل است و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه بهره همدلی و بهره نظامندی کودکان (Auyeung,2009)، استفاده شده است. از بین کل جامعه هدف تعداد 16 کودک با اختلال اتیسم عملکرد بالا به صورت نمونه در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (8 نفر) و کنترل (8 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. برنامه مداخله-ای ذهن خوانی (آموزش سه حالت ذهنی) در 14 جلسه 90 دقیقه الی 2 ساعتی برای گروه آزمایش اجرا شد. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داد که برنامه آموزش ذهن خوانی، بطور معناداری (01/0 > P) موجب افزایش بهره همدلی و کاهش بهره نظامندی در گروه آزمایش شد اما این بهبودی در شرکت کنندگان گروه کنترل که مداخله را دریافت نکرده بودند، دیده نشد. نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی برنامه ذهن خوانی بر افزایش بهره همدلی و کاهش بهره نظامندی, بکارگیری این برنامه در مراکز ویژه توانبخشی افراد با اختللال اتیسم توصیه میشود. اگرچه کاربست این برنامه مداخلهای, نیازمند بررسیهای بیشتری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهن خوانی، بهره همدلی، بهره نظامندی، اتیسم با عملکرد بالا
عنوان انگلیسی
Developing Mind Reading Skills Training Program and Study of its Effectivness on Empathy and Systematic Quotient of High Functional Autistic Children (HFA)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of this study was to develop mind reading skills training program and study its effectiveness on empathy and systematic quotient of High Functional Autistic children (HFA). Methods: The present study had an experimental design with pre-test and post-test with a control group and the aim was to perform an applied research. Of the total target population of children with high-functioning autism, 16 available samples were selected and randomly divided to two groups, experimental (n = 8) and control (n = 8). Auyeung’s Empathy and the systematic questionnaire were applied for assessment of empathy and systematic quotient. Results: The results showed that theory of mind training program, significantly (p< 0.01) led to modification and increase of the empathy quotient and decrease of systematic quotient of HFA students in the experimental group. Conclusions: Regarding the effectiveness of mind-reading program for enhancing empathy, the systematic use of the program in rehabilitation centers for people with autism disorders is recommended. Although for the application of this intervention program, further investigations are needed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید رضایی | saeed rezayi
allame tabatabi uni. iran-tehran
دانشگاه علامه طباطبائی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
مینو خانبابایی | minoo rezayi
qazvin azad university
دانشگاه ازاد واحد قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین (Islamic azad university of qazvin)
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-768-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-331565.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات