این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۹-۲۰

عنوان فارسی تعیین اولویت های تحقیقاتی سلامت در ایران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تعیین اولویت­های تحقیقاتی یکی از موضوعات مهم در نظام تحقیقات سلامت می­باشد؛ به خصوص در کشورهای در حال توسعه که توانایی اختصاص منابع مالی برای هر طرح پژوهشی وجود ندارد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم اولویت­های تحقیقاتی کشور را تعیین نماییم روش ­کار: این مطالعه با همکاری تمام دانشگاه­های علوم پزشکی کشور و سایر ذی­نفعان با استفاده از راهبرد پژوهش درضرورت­های بهداشت ملی ((ENHR Essential National Health Researchوبا روش نیاز سنجی در سطح دانشگاه­ها انجام گردید و سپس اولویت­های کشوری بر اساس آنها تعیین شد. نتایج: تعداد عنوان جمع آوری شده از دانشگاه ها 6723 عنوان که 17% از عناوین تحقیقاتی مرتبط با علوم پایه ، 78% کاربردی وفقط 5% مرتبط با تحقیقات توسعه­ای بود. همچنین تجزیه وتحلیل اطلاعات نشان داد که بر اساس نوع مطالعه تقریبا" نیمی از اولویت­های تحقیقاتی توصیفی( 3/46%)، 36% تحلیلی و6/17 % مداخله­ای بودند. به منظور دسته بندی اولویت­های جمع آوری شده ، نه محور بیماری­های واگیردار، بیماری­های غیر واگیر، تحقیقات نظام سلامت (HSR)، دارو و صنعت، علوم پایه، طب سنتی و گیاهان دارویی ، بهداشت محیط، تغذیه و دندانپزشکی تعیین گردید. نتیجه­ گیری: در سال­های قبل تعیین اولویت­های تحقیقاتی از بالا و توسط تعداد محدودی از صاحبنظران و پژوهشگران تعیین می شد درحالیکه در این روش اولویت­ها از سطوح پایین تعیین و بتدریج به سطح ملی رسیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اولویت های تحقیقاتی،نظام سلامت،نیاز سنجی

عنوان انگلیسی Health research priority setting in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Priority setting is one of the most important issues in health research systems. No national health system can afford to finance all research projects proposed by researchers, especially in developing countries. Therefore, we decided to set the main national health research priorities in Iran using the Essential National Health Research (ENHR) method. Materials and Methods: All of the Iranian universities of medical sciences and other stakeholders collaborated in this study. The methodology for research priority setting was based on needs assessment and ENHR. Results: The total number of research priorities gathered from universities of medical sciences was 6723. The proportions of topics related to basic science, applied and development subjects were 17%, 78% and 5%, respectively. Further analysis of the data showed that almost half (46.3%) of the research priorities were descriptive, 36.0% analytical, and 17.6% interventional. The research priorities were divided into 9 main areas, namely, communicable diseases, noncommunicable diseases, health system research, pharmaceutical sciences and industrial pharmacy, basic science, traditional and herbal medicine, nutrition, environmental health, and dentistry. Conclusion: Up to now the common procedure for research priority setting has been, with a top-to-bottom approach, managed by a limited number of researchers and experts, while in the method presented in this paper a bottom-to-top approach is used, which is more effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research priorities,Health system,Needs assessment

نویسندگان مقاله پرویز اولیای | parviz owlia
ph.d. professor, department of microbiology, school of medicine, shahed university tehran, iran
استاد، گروه میکروب شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

فرح السادات بحرینی | farah sadat bahreini
bsc. development of research and technology center, deputy of research and technology, ministry of h
کارشناس، مرکز توسعه، هماهنگی وارزیابی تحقیقات، معاونت تحقیقات وفنآوری، وزارت بهداشت، درمان وآموزش پز
سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)

منیر برادران افتخاری | monir baradaran eftekhar
bsc. development of research and technology center, deputy of research and technology, ministry of h
کارشناس، مرکز توسعه، هماهنگی وارزیابی تحقیقات، معاونت تحقیقات وفنآوری، وزارت بهداشت، درمان وآموزش پز
سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)

مصطفی قانعی | mostafa ghanei
md. professor, baghiyatalah university of medical science, deputy of research and technology, minist
استاد، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا.. ،معاونت تحقیقات وفنآوری، وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، تهران،
سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)

آمنه ستاره فروزان | amene setareh forouzan
md. assistant professor, social determinant of health research center, welfare and rehabilitation un
استادیار، مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی

مهدی فراهانی | mehdi farahani
md. researcher, teheran, iran
پزشک، محقق، تهران - ایران


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-50&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات