این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۲۶-۳۲
عنوان فارسی
مشکلات خلقی-رفتاری کودکان زودرس در سنین مدرسه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تولد زودرس میتواند تأثیر سوئی بر تکامل رشدی، شناختی، خلقی و رفتاری کودک داشته باشد، در این راستا پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی میزان نشانههای اختلالات خلقی و اضطرابی و هم چنین اختلالات رفتاری شامل مشکلات بیش فعالی/کمبود توجه، مشکلات نافرمانی مقابلهای و مشکلات سلوک در کودکان زودرس و سررس مقطع ابتدایی انجام شده است. روش کار: در این مطالعه از روش پژوهشی علی-مقایسهای استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل سیاهه ی رفتاری کودک (CBCL) و پرسشنامه ی سوابق زایمانی توسط 400 دانش آموز یک مدرسه ی پسرانه و یک مدرسه ی دخترانه که به شکل در دسترس انتخاب شدند، برای والدین آنها ارسال گردید. 260 پرسشنامه توسط والدین تکمیل و به مدرسه ارجاع شد. از بین 215 پرسشنامهای که به طور کامل تکمیل شده بود، 27 کودک زودرس (11 دختر و 16 پسر) و 27 کودک سررس (11 دختر و 16 پسر) از نظر سن و جنس همتا شدند و دادههای به دست آمده با روشهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات مشکلات خلقی، اضطرابی، بیش فعالی/کمبود توجه، نافرمانی مقابلهای و سلوک در گروه زودرس نسبت به گروه سررس بیشتر است و بر اساس آزمون تحلیل واریانس چند متغیری، دو گروه از این نظر اختلاف معنیداری داشتند (0/01= P). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کودکان زودرس از نشانههای بیشتر اختلالات خلقی و رفتاری رنج میبرند. این نشانهها در مورد اکثر این کودکان در حد بالینی نبود اما نسبت به گروه کنترل تفاوت قابل ملاحظهای داشت که نشان می دهد تولد زودرس به دلیل تاثیرگذاری بر مکانیزم های زیربنایی مؤثر بر رشد مغزی میتواند در درازمدت پیامدهای روانشناختی را تحت تأثیر قرار دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Mood and Behavioral Problems in School-Aged Preterm Children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Preterm birth has been associated with a high frequency of developmental disturbances and risk for long-term cognitive, affective and behavioral problems. Therefore, the goal of this study was to compare the level of mood disorders and anxiety symptoms, as well as behavioral disorders including hyperactivity/attention deficit problems, and oppositional defiant problems, and to compare the conduct problems between preterm and term children at elementary-school age. Methods: The research had a causal-comparative approach. Of the 260 of 400 parents who responded, 215 had full reports on Child Behavioral Checklist and obstetric conditions questionnaire; 27 preterm children were compared with term counterparts, who were paired according to gender and age. Data were analyzed using SPSS (version 20), descriptive statistics and multiple-way analysis of variance (MANOVA). Results: The results of this study showed that, children who were born preterm had significantly higher levels of affective disorder, anxiety disorder, attention-deficit/hyperactivity disorder, oppositional defiant disorder and conduct disorder scores compared with the controls. Conclusions: Preterm birth is associated with affective and behavioral problems. Together with the results of our study, these findings suggest that mechanisms linking early environment with later-life susceptibility to clinical outcomes might include mechanisms leading to shorter gestation age.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ذریه عباسی | zorieh abbasi
university of tabriz, tabriz, iran
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
منصور بیرامی | mansur bayrami
university of tabriz, tabriz, iran
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
عباس بخشی پور رودسری | abbas bakhshipour
university of tabriz, tabriz, iran
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-115&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-331575.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات