این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
طب توانبخشی
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۵۰-۲۵۹
عنوان فارسی
مروری بر نقش لبخوانی در ارتباط کلامی و تکنیکهای لبخوانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف گفتار عموما دارای چند وجه می باشد. سیستم ادراک گفتاری انسان از علامت های دیداری و شنیداری برای رمزگشایی گفتار تولید شده توسط گوینده، استفاده می کند. زمانی که یک فرد گفتار طبیعی را دریافت می کند، همزمان با شنیدن، آن را نیز می بیند و بخش ها و نواحی مسئول پردازش، اطلاعات بینایی و شنوایی مرتبط با گفتار را با یکدیگر ترکیب می کند. اطلاعات دیداری دهان و صورت گوینده، نقش مهمی را در درک و فهم زبان گفتاری ایفا میکند. لبخوانی در لغت به معنای بازشناسی واژگان گفتاری با استفاده از اطلاعات دیداری مثل حرکات لب است. لبها بیشتر از نیمی از اطلاعات دیداری گفتار را فراهم میکند. این مهارت در افراد شنوا مهارتی طبیعی محسوب میشود. در حقیقت هدف اصلی لبخوانی، افزایش استقلال افراد دچار ضایعه شنوایی است. در مواقع نیاز (مانند کاهش شنوایی ناگهانی) میتوان از آموزش لبخوانی با نرمافزارهای لبخوانی استفاده کرد. مطالعه ی حاضر با مرور بر اساس آخرین پژوهش های بالینی در منابع گوناگون کوشیده است که اهمیت نقش لبخوانی در ارتباط کلامی (بازشناسی گفتار)، تکنیک ها و نرم افزار های آموزش لب خوانی را نمایان کند. مواد و روش ها مقاله ی پیش رو مروری است بر آخرین مقالات و کتاب هایی که از سال 1979 تا 2015 در زمینه نقش لبخوانی در ارتباط کلامی و بازشناسی گفتار منتشر شده اند، که از بانکهای اطلاعاتی Google scholar, SID, Scopus, PubMed انتخاب گردیده اند. یافتهها اطلاعات دیداری از دهان و صورت گوینده، نقش مهمی را در درک و فهم زبان گفتاری اجرا میکند. در حقیقت لب خوانی اطلاعات دیداری گفتار را فراهم می کند. با توجه به نقشی که بینایی در رمزگردانی گفتار بازی می کند، باید در توانبخشی شنیداری و به خصوص در جهت بهبود ارتباط کلامی، مرکز توجه قرار گیرد. همچنین تکنیکها و نرمافزارهای مختلفی پیرامون آموزش این مهارت وجود دارد که میتوان از آنها در جهت آموزش به خصوص در افراد با نقص شنوایی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لبخوانی، نقص شنوایی، تکنیکهای لبخوانی،
عنوان انگلیسی
A Review of the Roll of Lip Reading in Verbal Communication and Lip Reading Techniques
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Speech is a multi-dimensional process. Human speech perception mechanism uses visual and auditory signals to decode the produced speech. While a normal speech is heard by a person, it is also simultaneously visualized, as the processing areas in the brain combine the visual and auditory data related to the speech. The visual data received from the face and mouth of the speaker has an important role in speech comprehension. Lip reading in word means the cognition of spoken words using data such as lip movements. The lips provide more than half of the visual data. This is considered as a normal skill in individuals with normal hearing. In fact, the goal of lip reading is to increase the independence level in those with hearing defect. When lip reading is required (e.g. a sudden deafness), lip reading softwares can be used to teach lip reading. The current review was an attempt to reveal the importance of lip reading in verbal communication (speech recognition) and to propound lip reading techniques and softwares based on the latest clinical researches. Materials and Methods: The present review study used the latest articles and books issued from 1979 to 2015 in the field of lip reading in verbal communication and speech recognition selected from Googlescholar, SID, Scopus, and Pubmed data banks. Conclusion: It was found that visual data of the speaker's mouth and face plays an important role in speech comprehension by the audience; in fact, lip reading provides the visual data. It is adived that the role of vision in decoding speech lip reading be used in auditory rehabilitation and especially in verbal communication enhancement. There are also some techniques and softwares for teaching this skill to the individuals suffering from auditory deficit.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Lip reading, Hearing impairment, Lip reading techniques
نویسندگان مقاله
سیده فایزه فاضلیان | seyedeh faeezeh
student research committee. msc in audiology. department of audiology, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
علی محمدزاده |
physiotherapy research center, department of audiology, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100406_70eaad0590fe2d22060691a8674b5c28.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-331696.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات