این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۶، شماره ۵، صفحات ۳۰۹-۳۱۵
عنوان فارسی
یک مطالعه در دوران کرونا: درمان ارتباطی والد-کودک برای مشکلات رفتاری کودکان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی مداخله مجازی در برنامه بازی درمانی والدین-کودک بر مشکلات رفتاری کودکان در قرنطینه کووید-19 انجام شد. مواد و روشها: در مطالعه حاضر که در شهر شاهرود در سال 1399 انجام شد، 26 مادر با کودکان 3 تا 9 ساله مبتلا به مشکلات رفتاری داوطلبانه از طریق تماس در شبکههای اجتماعی وارد مطالعه شدند. آنها به طور تصادفی به دو گروه مداخله و انتظار تقسیم شدند. برنامه مداخله شامل یک بسته آموزشی بازی درمانی بر اساس رابطه والد-کودکی برگرفته از مدل لندرث بود که در ده جلسه گروهی مجازی 90 دقیقه ای هفتگی اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه رفتار کودک آیبرگ (ECBI) و آزمون خانه- درخت- فرد (HTP) بود. داده ها با استفاده از مدل MANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در نهایت 18 مادر فرآیند تحقیق را تکمیل کردند. در مقایسه دو گروه، نمرات شدت مشکل (17/45 = F (16/1)، 001/0= P، 94/0= ηp2) و مشکل رفتاری (02/34=F (16/1)، 001/0=P، 97/0= ηp2) بهطور معنیداری به دست آمد. متفاوت است. نتایج نشان داد که درمان رابطه کودک و والدین به طور معناداری مشکلات رفتاری کودکان را کاهش می دهد. نتیجهگیری: به نظر میرسد درمان رابطهای کودک و والدین میتواند به طور موثری مشکلات رفتاری کودکان را در شرایط قرنطینه مشابه با همهگیری کووید-19 بهبود بخشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشکل رفتاری، کودکان، کووید-19، بازی درمانی
عنوان انگلیسی
A COVID-19 study: Child-parent relationship therapy for children's behavioral problems
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimed to investigate the effectiveness of a virtual intervention in a parent-child play therapy program on children's behavioral problems in COVID-19 quarantine. Materials and Methods: In the present study conducted in Shahrood City, Iran, in 2020, twenty-six mothers with 3-9 year-old children suffering from behavioral problems volunteered to enter the study through a call on social networks. They were randomly divided into intervention and waiting groups. The intervention program included a training package of play therapy based on the parent-child relationship adapted from the Landreth's model, which was administered in ten weekly virtual 90-minute group sessions. The research instruments included Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI) and House-Tree-Person Test (HTP). Data were analyzed via the MANCOVA model. Results: Finally, 18 mothers completed the research process. Comparing two groups, the scores of problem intensity (F (1,16) = 45.17, P= 0.001, ηp2= 0.94) and behavioral problem (F (1,16) = 34.02, P= 0.001, ηp2= 0.97) were significantly different. The results showed that child-parent relationship therapy significantly reduced the children's behavioral problems. Conclusion: It seems that child-parent relationship therapy can effectively improve children's behavioral problems in quarantine conditions similar to the COVID-19 pandemic.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavioral problem, Children, COVID-19, Play therapy
نویسندگان مقاله
| Sara Pishdadian
M.Sc. in psychology, Islamic Azad University, Shahrood Branch, Shahrood, Iran.
| Seyyed Mohsen Asgharinekah
Associate professor of psychology, Department of Counseling and Educational Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
| Seyedeh Soleil Ziaee
Assistant professor of clinical psychology, Institute for Islamic Studies in Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_25169.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات