این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۶، شماره ۵، صفحات ۳۳۵-۳۴۱
عنوان فارسی
رابطه خودتنظیمی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی: نقش واسطهای تابآوری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این پژوهش با هدف پیشبینی اعتیاد به سایتهای شبکههای اجتماعی (SNS) بر اساس خودتنظیمی، بررسی نقشهای میانجی تابآوری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- همبستگی با دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی 92-91 انجام شد. نمونه ای متشکل از 399 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان مقیاس اعتیاد به شبکه های اجتماعی (SNA)، پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی، پرسشنامه تاب آوری تحصیلی، و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی شامل همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که خودتنظیمی (23/0-=β، 01/0>P) و بهزیستی روانشناختی (19/0-=β، 03/0=P) بهطور معنیدار و منفی اعتیاد به SNS را پیشبینی میکنند. با این حال، تابآوری تحصیلی (04/0-β=، 60/0=P) به طور معنیداری اعتیاد به SNS را پیشبینی نمیکند و بنابراین، رابطه بین خود تنظیمی و اعتیاد به SNS را واسطه نمیکند. تابآوری تحصیلی میتواند به طور غیرمستقیم اعتیاد به SNS را با تأثیرگذاری بر بهزیستی روانشناختی پیشبینی کند (09/0-=β، 09/0=P). نتیجهگیری: یافتهها رابطه پیچیدهای را بین خودتنظیمی، تابآوری تحصیلی، بهزیستی روانشناختی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی نشان میدهد. این متغیرها باید در توسعه برنامههای عملی و پیشگیرانه با هدف مقابله با اعتیاد به شبکههای اجتماعی در نظر گرفته شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد، بهزیستی روانی، تاب آوری، خودتنظیمی، شبکه های اجتماعی
عنوان انگلیسی
Self-regulation and social networking sites addiction: The mediating role of academic resilience and psychological well-being
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aims to predict Social Networking Sites (SNS) addiction based on self-regulation, examining the mediating roles of academic resilience and psychological well-being. Materials and Methods: This descriptive-correlational study was conducted with male high school students in Torbat-e Heydariyeh City, Iran, during the 2022-2023 academic year. A sample of 399 students was selected using multi-stage cluster random sampling. Participants completed the Social Networking Addiction (SNA) Scale, the Self-Regulated Learning Questionnaire, the Academic Resilience Questionnaire, and the Psychological Well-being Questionnaire. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods, including correlation and structural equation modeling. Results: The results indicated that self-regulation (β= -0.23, P< 0.01) and psychological well-being (β= -0.19, P= 0.03) significantly and negatively predict SNS addiction. However, academic resilience (β= -0.04, P= 0.60) does not significantly predict SNS addiction and, therefore, does not mediate the relationship between self-regulation and SNS addiction. Academic resilience can indirectly predict SNS addiction by influencing psychological well-being (β= -0.09, P= 0.09). Conclusion: The findings reveal a complex relationship between self-regulation, academic resilience, psychological well-being, and social networking sites addiction. These variables should be considered in the development of practical and preventive programs aimed at addressing social networking sites addiction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Addiction, Psychological well-being, Resilience, Self-regulation, Social networks
نویسندگان مقاله
Mohammad Salehi Manzari | mohammad salehi manzari
MA. in educational psychology, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
| Mohamadagha Delavarpour
Assistant professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
| Siavash Talepasand
Professor of educational psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_25172.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات