این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۶۵-۷۴

عنوان فارسی تأثیر هشت هفته بازی درمانی بر تعادل کودکان۱۰ تا ۱۲ ساله کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله هدف:  در اجتماع ما گروه وسیعی از کودکان و بزرگسالان هستند که به گونه‌ای خاص از لحاظ جنبه‌های فکری، جسمی، عاطفی و یا ویژگیهای رفتاری با دیگر همسالان خود تفاوت دارند. یکی از این اقشار آسیب‌پذیر کودکان کم‌توان ذهنی می‌باشند که به علت شرایط ذهنی و روانی ویژه در مقایسه با افراد سالم تحرک کمتری داشته و به همین علت دچار ضعفهای جسمانی- حرکتی می‌شوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته برنامه بازی درمانی بر تعادل کودکان کم‌توان ذهنی بود.. روش بررسی:  در این تحقیق نیمه تجربی، تعداد 30 نفر از کودکان کم‌توان ذهنی به طور تصادفی به دو گروه  15 نفره تجربی (با میانگین ‌سنی2/8±12/06، قد1/33±145 سانتیمتر، وزن 1/38±42/33 کیلوگرم) و‌ کنترل ( با میانگین ‌سنی 2/8±12/26 سال، قد9/8±144سانتیمتر، وزن 1/31±43/66 کیلوگرم) تقسیم شدند. گروه تجربی یک دوره هشت هفته‌ای (سه جلسه در هفته) بازیهای تعادلی منتخب را انجام دادند، در این مدت، گروه کنترل هیچ‌گونه تمرین قدرتی و تعادلی را تجربه نکردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار Spss16 و برای بررسی اختلاف بین دو گروه از t مستقل در سطح0/05 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تعادل آزمودنیها در گروه تجربی در هر سه شاخص کلی، قدامی- خلفی، داخلی- خارجی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون در گروه تجربی و نیز در مقایسه با گروه کنترل اختلاف معناداری داشتند (0/05≥p). نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که برنامه بازی درمانی ارائه شده در این پژوهش می‌تواند در بهبود تعادل کودکان کم‌توان ذهنی تأثیر بسزایی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی درمانی، تعادل، کم‌توان ذهنی،

عنوان انگلیسی The effect of eight weeks playing therapy program on balance in 10-12 years old mentally retarded children
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: There are a large group of children and adults in our community with certain aspects of mental, physical, emotional or behavioral characteristics that differ from other peers. The purpose of this study was to examine the effect of eight weeks playing therapy program on balance of mentally retarded children. Methods: In this semi- experimental search, thirty mentally retarded children were selected and randomly divided into two groups; training group (N=15 with mean average age of 12.06±2.8 years, height 145±1.33cm, weight 42.33±1.38 kg) and control group (N=15 with mean average 12.26±2.8 years old, height 144±9.8 cm, weight 43/66±1/31 kg). The Biodex Balance System (BBS) was used to evaluate balance in pre and posttests. The experimental group performed playing therapy for eight weeks (three sessions per week). However control group did not perform any strength and balance exercises. Independent and dependent T tests were used to analyze the data. All statistical analyzes were performed using SPSS statistical software version16 and significance level was set at 0.05. Results: There were significant differences in balance between pre and post tests in experimental group and also between experimental and control groups. Conclusion: It may be suggested that playing therapy program that presented in this study is an effective method to improve balance in the mentally retarded Children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله playing therapy, balance, mentally retarded children

نویسندگان مقاله علی یلفانی | a yalfani
associate professor, department of sports rehabilitation, faculty of physical education, bu-ali sina university, hamedan, iran
دانشیار گروه توانبخشی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

نرگس جلالی | n jalali
msc of sport injuries and corrective exercises, faculty of physical education and sport sciences, bahonar university of kerman, iran
کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه باهنر کرمان، کرمان، ایران

بهنام غلامی بروجنی | b gholami borujeni
phd student of sport injuries and corrective exercises, faculty of physical education and sport sciences, bu-ali university of hamedan, hamedan, iran
دانشجوی دکتری آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

لیلا احمدنژاد | l ahmadnezhad
phd student of sport injuries and corrective exercises, faculty of physical education and sport sciences, bu-ali university of hamedan, hamedan, iran
دانشجوی دکتری آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_8312.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/304/article-304-331776.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات