این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۱-۱۸

عنوان فارسی رابطه بین خلاقیت هیجانی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به اهمیتی که خلاقیت و اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان دارد، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خلاقیت هیجانی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بود. روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد برابر با 352 نفر در سال 1394 بود. تعداد افراد نمونه براساس جدول گرجسی و مورگان 185 نفر بود که بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل (1994) و اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)، بود. داده‌ها با نرم­افزار spss-22 و با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیری، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در سطح معناداری 0/05 (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلاقیت، هیجان، تحصیل، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Relation Between Emotional Creativity and Academic Enthusiasm in Public Health students in Gonabad university of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:Emotional creativity as one of creativities in emotional field needs to removing ordinary emotional reflectives and creating innovative emotional reflectives.in this regards, academicenthusiasm refer to behaviours that are related to learning and promoting.considering the importance of creativity and academic enthusiasm among students,this study has been done for studing relationship between emotional creativity and academic enthusiasm in public health students in Gonabad university of medical sciences. Methods: This is a descriptive- analytic and cross-sectional study.The study population included 352 students of the school of Public Health in Gonabad University of Medical Sciences in 2015. The sample based on kregcie and Morgan table was 185 students that were selected through stratified random sampling method. For gathering data the questionnaires of emotional creativity Averil (1994) and academic enthusiasm Frederick et al (2004) with reliability of (0.89 )and (0.72) were used respectively. Data were analysed using SPSS , Pearson correlation and regression test at the significant level of 0.05. Results:The results showed that the level of students' emotional creativity and academic enthusiasm School of Public Health were above average. There was a relationship between the emotional creativity and academic engagement(r=0.494 , p=0.001) and components of emotional readiness, effectiveness and genuineness were the components of anticipating students' enthusiasm (p=0.001). Conclusion: Given that there is a relationship between emotional creativity and academic engagement Therefore, the authorities of university must be reinforce students' emotional creativity and academic engagement Through educational courses and workshops.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله creativity, Emotion, academic Enthusiasm, Students

نویسندگان مقاله علی اکبر عجم | a ajam
department of educational sciences, payame noor university,iran.
گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

صدیقه بادنوا | s badnava
department of educational sciences, payame noor university, iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

مجید عبداللهی | m abdellahi
department of educational sciences, payame noor university, iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

حسین مومنی مهمویی | hossein momeni mahmouei
department of educational sciences, member of young researchers club, torbat heidarieh branch, islamic azad university, torbat heidarieh, iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تربت حیدریه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه (Islamic azad university of torbat heydariyeh)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-226-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-331781.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات