این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۷-۲۳
عنوان فارسی
آموزش درمانگاهی با رویکرد فراگیر محوری براساس مدل SNAPPS
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: عدم توجه به توانمندسازی دانشجویان پزشکی در برخورد با بیماران و مدیریت درمان یکی از چالش های مهم در امر آموزش بالینی است، یکی از دلایل وضعیت نامطلوب آموزش پزشکی در کشور را میتوان در مدل ها و الگوهای کنونی آموزش پزشکی جستجو کرد. در حال حاضر نظام آموزش پزشکی ایران الگوی گروه محور (Department- Based) است. بنابراین دانشجویان نمیتوانند به طور مستقل در فرایند درمان وارد شوند. لذا این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد آموزش درمانگاهی با رویکرد فراگیر محوری براساس مدل SNAPPS طراحی و اجرا گردید. روش ها: این پژوهش از سری تحقیقات نیمه تجربی به شیوه پس آزمون برای یک گروه بود. پس از آموزش با مدل SNAPPS در 4 ترم متوالی، با پرسشنامهای محقق ساخته (در4 حیطه) دیدگاه دانشجویان ارزیابی گردید. جامعه آماری کلیه دانشجویان پزشکی کارآموز و کارورز دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که در 4 نیمسال تحصیلی (93-92 و 93-94) وارد بخش عفونی شدند (106 نفر). داده ها پس از جمع آوری با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون t و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که اجرای مدل SNAPPS از نظر 98 درصد دانشجویان باعث افزایش دانش و 85/3 درصد باعث بهبود نگرش و 90/2 درصد آنان باعث بهبود عملکرد میشود و 80/4 درصد دانشجویان مدل SNAPPS را به مدل سنتی و رایج آموزش ترجیح دادند. هم چنین نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان در مورد افزایش دانش و بهبود نگرش براساس جنسیت تفاوت معنیداری وجود ندارد ولی در مولفه مهارت و ترجیح این روش بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی دار وجود داشت (0/05 >P). نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان در مورد تاثیر مدل SNAPPS و مقطع تحصیلی تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد اما در ترجیح مدل SNAPPS بین دانشجویان مقطع استاژری و اینترنی تفاوت معنی دار مشاهده شد (0/05 >P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش در رابطه با کیفیت آموزش درمانگاهی، استفاده از الگوهایی که بتواند دانشجو را به طور مسقیم در درمان درگیر نماید، ضروری می باشد و کاربرد مدل SNAPPS به عنوان یک مدل دانشجو محور در آموزش درمانگاهی پیشنهاد می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، مهارت های بالینی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Student-Centered Ambulatory Education Based on SNAPPS Model
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: lack of attention to training medical students in visiting patients and remedial management is one of the big challenges in clinical education. Models and current patterns were used in medical education is one of the reason of unprofitable situation in this regards. Now, department –based pattern is presented in medical education of Iran consequently, students couldn't enter in remedial process independently. The aim of this research was to study the students viewpoints about student-center ambulatory education based on SNAPPS model training. Methods: this is a semi –empirical study hold in post- test method for one group. A researcher made questionnaire in four domains was used for evaluating students viewpoints after training with SNAPPS model in 4 continuous terms. Statistical population included all intern and stager medical students (106) training in infectious wards in 4 half year of education .Data were analyzed by using descriptive statistic criteria and T-Test through SPSS software . Results: 98% of students believed that SNAPPS model leads to increase knowledge as well as improving attitude and performance were declared by 85.3% and 90.2% of students respectively 80.4% prefer SNAPPS model to traditional and current education. There is no significant differences among students viewpoints about increasing knowledge and improving attitude but there is difference in skill and preference between male and female students(P < 0.05). Findings show that there is no significant differences between students viewpoints on effect of SNAPPS model and the year of education, but there is significant differences in preferences of SNAPPS model between stagers and inter students (P < 0.05). Conclusion: regarding the findings of this research about quality of ambulatory education, it is necessary patterns which involve students directly in remedial and clinical training were used also application of SNAPPS model as a student-centered pattern is suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Training, Clinical Skills, Students
نویسندگان مقاله
آزاده ابراهیم زاده | a ebrahimzadeh
infectious dept , hepatitis research center, birjand university of medical sciences, birjand, iran.
گروه عفونی، مرکز تحقیقات هپاتیت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
خیرالنسای رمضان زاده | kh ramezanzdeh
birjand university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-386-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-331784.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات