این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۳۴-۴۴
عنوان فارسی
عوامل موثر بر تجربه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترای حرفه ای
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در حال حاضر بخش قابل توجهی از پژوهشها در دانشگاههای علوم پزشکی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام میشوند؛ لذا ارزیابی کیفی جو حاکم بر پژوهش در دورههای تحصیلات تکمیلی و ارزشیابی تجارب پژوهشی و حدود انتظارات دانشجو از استاد راهنما، از اهمیت بسیاری برخوردار است. پژوهش حاضر به منظور تعیین تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، انجام گرفت. روش ها: این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی تحلیلی بود که در آن 105 دانشجوی تحصیلات تکمیلی که در فاصله مهر 1393 تا شهریور 1394 در حال انجام پروژه پایاننامه بوده و یا از پایان نامه دفاع نموده بودند، شرکت کردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد تجربه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی(PREQ) با 4 بعد سرپرستی، مهارتهای عملی، مهارتهای ادراکی و بعد جوسازمانی، بوده که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی به اثبات رسیده بود. با استفاده از آزمون های کای دو، تی تست، ANOVA، Tukey، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، تاثیر متغیرهای مختلف بر ارزیابی دانشجویان مورد مطالعه از تجربه پژوهشی، مورد بررسی قرارگرفت. یافته ها: میانگین کل نمره تجربه پژوهشی دانشجویان 0/42 ±3/22 از 5 بود و میزان رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی از تجربه پژوهشی خود در بعد سرپرستی 7/0±03/3، مهارتهای عملی0/79±3/57، مهارتهای ادراکی 0/61±3/48 و بعد جوسازمانی 0/78±2/44 بود. بین تمامی عامل ها با یکدیگر رابطه مثبت وجود داشت و همبستگی بین ابعاد "ارتقای مهارت های ادراکی" با "ارتقای مهارت های عملی" و "جوسازمانی"، معنی دار بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده این واقعیت است که در تمام دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشجویان رضایت متوسط از تجربه پژوهشی خود داشته اند. استفاده موثر و مداوم از ابزارهای ارزیابی تجربه پژوهشی دانشجویان زمینه را براس شناسایی نقاط قوت و ضعف فرایندهای آموزشی و پژوهشی در دانشکده ها و دانشگاه ها فراهم می سازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پژوهش، تجربه، دانشجویان، تحصیلات تکمیلی، پرسشنامه
عنوان انگلیسی
Effective Factors on Postgraduate Students Research experience in Kerman University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Today majority of researches in universities of medical sciences belong to post graduates students, thus qualitative assessment of current situation dominated on research in post graduates courses as well as evaluation of research experiences and students expectation of teachers is very important. This study was conducted to evaluate postgraduate students research experience in Kerman university of Medical Sciences. Methods: In this cross-sectional descriptive-analytic study, 105 postgraduate students participated. Data were collected using standard Postgraduate Research Experience Questionnaire (PREQ) in 4 domains of supervision, practical skills, perceptual skills and organizational climate . The effect of variables on students evaluation of research experience by using, chi-square tests, t-test, Anova, Tukey, pearson correlation and linear- regression has been done . Results: The mean score for the postgraduate students research experience was 3.22±0.42 of 5 and their satisfaction of 4 dimensions including supervision, practical skills development, perceptual skills development and intellectual climate were 3.03±0.7, 3.57±0.79, 3.48±0.61, 2.44±0.78 respectively. There was a positive relationship between all factors also correlation between dimensions of "promoting cognitive skills" with "improving practical skills" and "organizational climate", was significant (P< 0.05). Conclusion: based on results Most postgraduate students declare their fair satisfaction of research experience in faculties of kerman universities of medical sciences. continuous and effective application for evaluating students research experience could provide situation for identifying strengths and weaknesses in research and educational processes in faculties and universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Research, Experience, Students, Postgraduate, Questionnaire
نویسندگان مقاله
سمیه نوری حکمت | s noori hekmat
health services management research center, institute for futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran.
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان. ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
محبوبه رضایی | m rezaei
health services administration, kerman university of medical sciences, kerman, iran.
، کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
رضا دهنویه | r dehnavieh
kerman university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-32-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-331786.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات