این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۵۳-۶۰
عنوان فارسی
تجارب دانشجویان پرستاری و مربیان بالینی در مورد واحد کارآموزی فارماکولوژی بالینی :یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از رسالتهای دانشکده های پرستاری، توانمندسازی دانشجویان جهت پذیرش نقش های خطیر حرفه پرستاری است و آموزش بالینی مبنای برنامه آموزشی را تشکیل میدهد. در این میان، دانش داروشناسی قسمت مهمی از عملکرد بالینی پرستار را تشکیل می دهد و یاددهی- یادگیری فارماکولوژی برای دانشجویان پرستاری مسئله بسیار مهمی است. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب دانشجویان پرستاری و مربیان بالینی در مورد واحد "کارآموزی فارماکولوژی بالینی" انجام گرفته است. روش ها: تحقیق کیفی حاضر با رویکرد تجزیه و تحلیل محتوایی قراردادی بر روی دانشجویان پرستاری و مربیان بالینی آنان در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد .روش انتخاب نمونه گیری هدفمند و روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه های نیمه ساختارمند بوده که تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی ادامه داشت. جهت انجام فرایند تحلیل دادهها از مراحل پیشنهادی گرانهیم و لاندمن (Graneheim and Lundman) بهره گرفته شد.درستی، صحت و استحکام تحقیق براساس معیارهای Guba & Lincoln صورت گرفت. یافته ها: نتایج به صورت سه طبقه اصلی و هشت زیر طبقه شامل: یادگیری در بالین (یادگیری موثر، کوتاهی زمان یادگیری، به یاد سپاری کوتاه مدت) ، چالش های ارائه واحد (عدم تناسب حجم موضوعات با میزان واحد، آموزش موضوعات زیاد در زمان کوتاه)، زمان ارائه واحد (تکرار ارائه واحد، ارائه واحد در ترمهای بالاتر و ارائه واحد با دروس مرتبط) تعیین گردیدند. نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که تجارب عینی شرکت کنندگان بیانگر برخی تجارب مطلوب و تجارب نامطلوب در مورد واحد "کارآموزی فارماکولوژی بالینی" است. هم چنین تجارب بسیاری از شرکت کنندگان نامناسب بودن حجم موضوعات آموزشی و یادگیری در این دوره و میزان واحد اختصاص یافته را نشان داد. از طرفی تجارب بسیاری از آنان لزوم تکرار ارائه واحد، ارائه واحد در ترمهای بالاتر و همزمانی واحد با دروس مرتبط را بیان می کردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Experiences of Nursing Students and Clinical Teachers about Clinical pharmacology course: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Empowering nursing students for this critical profession is one of the objectives of school of nursing and educational programs are based on clinical training. In this regards, knowledge of pharmacology is an important part of nursing clinical performance also, teaching and learning about pharmacology is important too. This study aimed to explain experiences of Nursing students' and Clinical Teachers' about the course of "Clinical Pharmacology "in the nursing curriculum. Methods: This Study is a qualitative design, using a conventional qualitative content analysis approach. The statistical population included clinical instructors and nursing students in Guilan University of Medical Sciences. Sampling was selected through a purposive sampling strategy and semi structured interviews were held in order to collecting data and Continued until data saturation. Analyzing data was performed as per the stages recommended by Graneheim & Lundman (2004). Research strength and its scientific accuracy were evaluated as per the criteria proposed by Guba& Lincoln. Results: The data analysis revealed 3 main categories and 8 sub categories: Learning in practice (effective learning, short time to learn, short-term retention)" Challenges in offering course" (mismatch between workload issues and amount of the course, Many issues training in a short time)"time for offering the course:(repeat offering the course, offering course in higher terms, offer ing course with related Courses. Discusion: based on findings, participants' subjective experiences show some good experiences and some bad experiences. Also, Many participants experiences indicate inadequate issue of education and learning and amount of the course. Again, the experience of many samples show necessity to repeat offering the course ,offering course in higher terms and synchronization of offering the course and the related lessons.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پرند پورقانع | p pourghane
nursing education dept, langroud nursing and midwifery-para-medical school, guilan university of medical sciences, iran.
گروه آموزشی پرستاری،دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
مریم رجب پور نیکفام | m rajabpour nikfam
guilan university of medical sciences
علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-331788.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات