این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۳۳۵-۳۵۰

عنوان فارسی اسکورم مدلی برای تولید محتوی الکترونیکی جهت یادگیری بهتر
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: هدف تحقیق طراحی و تولید محتوای الکترونیکی بر اساس مدل استاندارد اسکورم برای بهبود یادگیری است روش بررسی: برای جمع‌آوری اطلاعات از روش توصیفی- مروری و برای انجام تحقیق از شیوه نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان ارشد رشته برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 96-1395 بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس و انتصاب به دو گروه آزمایشی و کنترل تعداد30(هر گروه 15 نفر) نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند که گروه آزمایشی به شیوه ارائه محتوای الکترونیکی مبتنی بر اسکورم بر پایه LMS و گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دیدند. از شاخص معدل تحصیلی برای مقایسه و از آزمونT برای تحلیل اولیه و از آزمون کوواریانس برای تحلیل نهایی استفاده شد. یافته‌ها: : مراحل طراحی و تولید محتوی الکترونیکی مبتنی بر اسکورم شامل شش مرحله مهارت نویسی، مقدمه، اسکوبندی، خلاصه، آزمون و پاسخ به آزمون است. سرانجام با اعمال متغیر عامل؛ از یک‌سو، معدل گروه آزمایشی (1/0231± 4392/18) در مقایسه با معدل گروه کنترل (3408/1±16/7211) به میزان 1/7181 بالاتر بود و از سوی دیگر، بر اساس تحلیل نهایی کوواریانس (4/21= ج F< 89/6= مF؛ 27=df؛ 0/003=p) بین استفاده از محتوی الکترونیکی مبتنی بر مدل اسکورم در مقایسه با محتوی سنتی مبتنی بر متن در عملکرد تحصیلی دانشجویان تفاوت معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: اگر محتوی الکترونیکی مبتنی بر اسکورم به‌خوبی طراحی، تولید و ارائه شود، در مقایسه با محتوی سنتی در بهبود یادگیری می‌تواند اثرگذارتر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Shareable Content Object Reference Model: A model for the production of electronic content for better learning
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: The purpose of this research was to design and produce electronic content based on Sharable Content Object Reference Model (SCORM) in order to improve learning. Methods: Descriptive survey was used to collect data and a quasi-experimental design was used for evaluation. The population consisted of all the graduate students of educational planning in Payame Noor University (PNU)in educational semester 2016-17, of who 30 were randomly selected and assigned to experimental and control groups. The experimental group received SCORM-compliant LMS content, while the control group received traditional content. Grade point average (GPA) was used for comparison. T-test and analysis of covariance (ANCOVA) were used for initialed final analysis. Results: for design and production e-content based on SCORM was six steps: authoring, introduction, SCOs, summary, test, and answers. The results showed that the GPA of the experimental group (18.43921 ± 0.0231) was significantly higher than GPA of the control group (16.1 ± 7211.3408). Moreover, the results of ANCOVA (FT = 4.21; FC = 6.89; DF = 27; p = 0.03) showed that there is a significant difference between the effects of SCORM-conformant e-content and traditional content on academic performance. Conclusions: Effective design, production, and delivery of SCORM-compliant e-content can improve learning compared to traditional methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین نجفی | hossein najafi
department of education, faculty of education, payame noor university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-193-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331809.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات