این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۳۳۵-۳۵۰
عنوان فارسی
اسکورم مدلی برای تولید محتوی الکترونیکی جهت یادگیری بهتر
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: هدف تحقیق طراحی و تولید محتوای الکترونیکی بر اساس مدل استاندارد اسکورم برای بهبود یادگیری است روش بررسی: برای جمعآوری اطلاعات از روش توصیفی- مروری و برای انجام تحقیق از شیوه نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان ارشد رشته برنامهریزی آموزشی دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 96-1395 بود که به روش نمونهگیری در دسترس و انتصاب به دو گروه آزمایشی و کنترل تعداد30(هر گروه 15 نفر) نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گروه آزمایشی به شیوه ارائه محتوای الکترونیکی مبتنی بر اسکورم بر پایه LMS و گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دیدند. از شاخص معدل تحصیلی برای مقایسه و از آزمونT برای تحلیل اولیه و از آزمون کوواریانس برای تحلیل نهایی استفاده شد. یافتهها: : مراحل طراحی و تولید محتوی الکترونیکی مبتنی بر اسکورم شامل شش مرحله مهارت نویسی، مقدمه، اسکوبندی، خلاصه، آزمون و پاسخ به آزمون است. سرانجام با اعمال متغیر عامل؛ از یکسو، معدل گروه آزمایشی (1/0231± 4392/18) در مقایسه با معدل گروه کنترل (3408/1±16/7211) به میزان 1/7181 بالاتر بود و از سوی دیگر، بر اساس تحلیل نهایی کوواریانس (4/21= ج F< 89/6= مF؛ 27=df؛ 0/003=p) بین استفاده از محتوی الکترونیکی مبتنی بر مدل اسکورم در مقایسه با محتوی سنتی مبتنی بر متن در عملکرد تحصیلی دانشجویان تفاوت معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: اگر محتوی الکترونیکی مبتنی بر اسکورم بهخوبی طراحی، تولید و ارائه شود، در مقایسه با محتوی سنتی در بهبود یادگیری میتواند اثرگذارتر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Shareable Content Object Reference Model: A model for the production of electronic content for better learning
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: The purpose of this research was to design and produce electronic content based on Sharable Content Object Reference Model (SCORM) in order to improve learning. Methods: Descriptive survey was used to collect data and a quasi-experimental design was used for evaluation. The population consisted of all the graduate students of educational planning in Payame Noor University (PNU)in educational semester 2016-17, of who 30 were randomly selected and assigned to experimental and control groups. The experimental group received SCORM-compliant LMS content, while the control group received traditional content. Grade point average (GPA) was used for comparison. T-test and analysis of covariance (ANCOVA) were used for initialed final analysis. Results: for design and production e-content based on SCORM was six steps: authoring, introduction, SCOs, summary, test, and answers. The results showed that the GPA of the experimental group (18.43921 ± 0.0231) was significantly higher than GPA of the control group (16.1 ± 7211.3408). Moreover, the results of ANCOVA (FT = 4.21; FC = 6.89; DF = 27; p = 0.03) showed that there is a significant difference between the effects of SCORM-conformant e-content and traditional content on academic performance. Conclusions: Effective design, production, and delivery of SCORM-compliant e-content can improve learning compared to traditional methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین نجفی | hossein najafi
department of education, faculty of education, payame noor university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-193-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331809.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات