این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۳۵۷-۳۷۰
عنوان فارسی
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دانشجویان بر اساس الگوی پذیرش فناوری ۳
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: هدف کلی این پژوهش شناسایی عواملی موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در بین دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1395-1394 بود. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. 360 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1394-1395 با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی پذیرش فناوری اطلاعات ونکاتش (Venkatesh) و بالا (Bala) (2008) استفاده شده است که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ مقدار 0/89 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزارهای 23Spss و Amos 23 استفاده شده است. یافتهها: طبق نتیجهی معادلات ساختاری 1/71= df/CMIN، 0/94 CFI= و 0/4 RMSEA= است. این شاخصها نشان میدهند پرسشنامه از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بوده و مدل برازش مناسبی دارد. متغیرهای سودمندی ادراکشده با 0/07=β، سهولت کاربرد ادراکشده با 0/11= β تصور با 0/23=β، مرتبط بودن با رشتهی تحصیلی با 0/55 =β و کنشگری در تعامل با رایانه با 0/58 = β با پذیرش فناوری رابطهی مثبت و معنادار دارند؛ و اضطراب رایانهای با 0/20- β= با پذیرش فناوری رابطهی منفی دارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای سودمندی و سهولت کاربرد ادراکشده، تصور، مرتبط بودن با رشتهی تحصیلی، کنشگری در تعامل با رایانه رابطهی مثبت و اضطراب رایانهای رابطهی منفی با پذیرش فناوری دارند. در این پژوهش، بین متغیرهای هنجار ذهنی، خودکارآمدی رایانهای و لذت ادراکشده با پذیرش فناوری به صورت مستقیم رابطهی معناداری مشاهده نشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
investigating the effective factors on acceptance of ICT among students based on technology acceptance Model 3
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: The aim of this study was to identifying effective factors on acceptance of information and communication technology among students of Tabriz University in the academic year 2015-2016. Methods: The research method was descriptive. The 360 students of University of Tabriz were selected by Random Stratified Sampling. For collecting data, Technology acceptance model questionnaire (Venkatesh& Bala, 2008) were used. the reliability of questionnaire based on Cronbach's alpha coefficient was .89. For data analysis, structural equation modeling (SEM) via Spss23 and Amos 23 is used. Results: The indexes of The confirmatory factor analysis and structural equation showed that CMIN/df= 1.712; CFI =.943 and is RMSEA =0.045. the results of confirmatory factor analysis confirm both the validity and reliability" of the questionnaire and the goodness of the latent variables. The variables: Perceived usefulness (β=.07), perceived ease of use (β=.11), imagine (β=.24), Relevance to academic disciplines (β=.55) Computer Playfulness (β=.58) are positively correlated with technology acceptance; and computer anxiety (β= -.20) is negatively correlated with technology acceptance. Conclusions: The results showed that perceived usefulness and ease of use, imagine, Relevance to academic disciplines, Computer Playfulness are positively and computer anxiety are negatively correlated with technology acceptance. In this study, subjective norm, computer self-efficacy and Perceived Enjoyment have no significant directly relationship with technology acceptance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد منصورزاده | mohamad mansour zadeh
department of education, faculty of education amp;amp; psychology, university of tabriz, tabriz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
فیروز محمودی | firooz mahmoudi
department of education, faculty of education amp;amp; psychology, university of tabriz, tabriz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
حمدالله حبیبی | hamdollah habibi
department of education, faculty of education amp;amp; psychology, university of tabriz, tabriz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1329-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331811.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات