این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۳۷۱-۳۸۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت های خودمدیریتی بر از خودبیگانگی تحصیلی، تعلل ورزی تحصیلی و زورگویی دانش آموزان دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله اهداف: ازخودبیگانگی، تعلل­ ورزی و زورگویی یکی از مشکلات در حال افزایش در بسیاری از مدارس می­باشد. هدف این تحقیق اثربخشی آموزش مهارت ­های خودمدیریتی بر ازخودبیگانگی تحصیلی، تعلل­ورزی و زورگویی دانش ­آموزان دوره متوسط بود. روش ­ها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش­ آزمون- پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش­آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1396-1395 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانش­آموز به روش نمونه­ گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه زورگویی (الویوس)، مقیاس تعلل­ورزی (سولومون و راثبلوم)، پرسشنامه از خودبیگانگی جانسون و برنامه آموزش مهارت­های خودمدیریتی بود. داده ­های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس در نرم­افزار Spss تجزیه و تحلیل گردید. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­ های خودمدیریتی بر ازخودبیگانگی تحصیلی، تعلل ­ورزی و زورگویی دانش ­آموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش مهارت­ های خودمدیریتی باعث کاهش از خودبیگانگی تحصیلی، تعلل­ورزی و زورگویی در دانش ­آموزان می­ شود. نتیجه­ گیری: یافته­های پژوهش ضرورت توجه جدی برنامه ­ریزان و مسئولین را به موضوع ازخودبیگانگی، تعلل­ ورزی و زورگویی دانش ­آموزان نشان داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness training of self-management skills with academic alienation, academic persecution and bullying high school students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Alienation, procrastination and bullying a problem is on the rise in many schools. The purpose of this study was the effectiveness training of self-management skills with academic alienation, academic persecution and bullying high school students. Methods: Quasi experimental research design and pretest-posttest control group design. The study population Tabriz city high school female students in the academic year 2015-2016 sample of 60 students who were selected by multi-stage cluster sampling in two groups (n = 30 ) and control (n = 30) were replaced. To collect the data, Bullying Questionnaire, Perfectionism Inventory, Academic Alienation questionnaire and training Self-management skills was used. Data obtained using analysis of covariance was analyzed using SPSS software. Results: The results showed that training self-management skills affects on the academic alienation, procrastination and bullying students. In fact, training self-management skills to reduce academic alienation, procrastination and bullying. Conclusions: The findings need serious attention from policy makers and officials to the issue of alienation, procrastination and bullying of students is shown.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رامین حبیبی کلیبر | ramin habibi kaleybar
department of education, faculty of education amp;amp; psychology, azarbaijan shahid madani university,tabriz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

جعفر بهادری خسروشاهی | jafar bahadori khosro shahi
department of education, faculty of education amp;amp; psychology, azarbaijan shahid madani university,tabriz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1384-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331812.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات