این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۴۸-۲۵۹
عنوان فارسی
بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با یادگیری خود راهبر در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: با توجه به تحولات روزافزون دانش در دنیای دانشمدار کنونی، نیاز به یادگیری خود راهبر و راهبردهای فراشناختی در دانشجویان علوم پزشکی، امری ضروری میباشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با یادگیری خود راهبر در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی همبستگی در سال 1394 انجام شد. نمونهای با حجم303 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه حالت فراشناختی اونیل و عابدی و پرسشنامه یادگیری خود راهبر فیشر و همکاران جمعآوری شد. سپس اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی با کل مقیاس یادگیری خود راهبر و زیرمقیاسهای آن رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (0/01>P). نتایج آزمون t مستقل نیز نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در یادگیری خود راهبر کل (0/04=P) و دو بعد مهارت خودکنترلی (0/02=P) و رغبت به یادگیری (0/01=P) تفاوت معناداری وجود داشت. اما تفاوت میانگین مهارت خود مدیریتی به لحاظ آماری معنادار نبود (0/586=P). همچنین بین راهبردهای فراشناختی دانشجویان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود نداشت (0/388=P). درنهایت، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که رغبت به یادگیری و مهارت خودکنترلی به شکل مثبت و معناداری پیشبینی کننده راهبردهای فراشناختی هستند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، متصدیان دانشگاه علوم پزشکی و اساتید باید در جهت بهبود و ارتقای این مهارتها به دانشجویان بکوشند تا از این طریق آنان را به یادگیرندگان اندیشهورز، مستقل، خودارزشیاب، فعال و مادامالعمر مبدل سازند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبردهای فراشناختی، یادگیری خود راهبر، دانشجو، آموزش پزشکی
عنوان انگلیسی
The relationship between metacognitive strategies with self-directed learning among students of Qom University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: Due to the increasing development of knowledge in today’s knowledge-based world, the need for self-directed learning and Meta cognitive strategies is a necessity in medical students. The aim of the present research is to investigate the relationship between Meta cognitive strategies with self-directed learning among students in Qom University of Medical Sciences in 2015. Methods: In this descriptive- correlation study, 303 students were selected from Qom University of Medical Sciences through stratified random sampling method with considering gender. Data were collected through two questionnaires on Meta cognitive inventory of O’neill, and Abedi and self-directed learning questionnaire of Fisher’s. Data were analyzed using descriptive statistics methods, Pearson correlation, independent t-test and multiple regression. Results: The results of Pearson correlation test showed that there was significant positive relationship between Meta cognitive strategies with total of self-directed learning scale and the components named. According to independent t-test results, there was significant difference between female and male students’ in total of self-directed learning scores (p =0/04) and two components self-control (p=0/02) and desire to learning (P=0/01). But there was no significant difference in self-management (P=0/586). Also there was no significant difference female and male students’ in Meta cognitive strategies (P=0/388). Finally, the results of regression analysis showed that the willingness to learn and self-control skills are positively and significantly predicted metacognitive strategies. Conclusions: According to the results, Practitioners University of Medical Sciences and Professors must try improvement and promotion these skills to student in order to turn them into Thinker, Independent, self-assessment and Lifelong learners.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهین قمی | mahin ghomi
department of educational sciences, faculty of educational sciences amp;amp; psychology, allameh tabatabaei university, tehran, iran
1. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
زهرا مسلمی | zahra moslemi
2. department of educational sciences amp;amp; psychology, faculty human sciences, arak university, arak, iran
2. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک. اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سید داوود محمدی | seyed davoud mohamadi
department of psychiatry, qom university of medical sciences, qom, iran.
3. گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اراک (Arak university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1227-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331816.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات