این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۶۶-۲۷۶

عنوان فارسی الگوی علّی خود ناتوان‌سازی تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر آزمون متغیرهای مرتبط با خود ناتوان‌سازی تحصیلی در بین دانشجویان بود. روش بررسی: جهت انجام پژوهش 305 نفر از دانشجویان (پسر 142، دختر 163)، با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای این تحقیق مقیاس ترس از ارزیابی منفی؛ پرسشنامه جهت‌گیری اهداف پیشرفت گرایش مدار، پرسشنامه جهت‌گیری اهداف پیشرفت اجتناب مدار، مقیاس ارزیابی هیجان پیشرفت تحصیلی، مقیاس تعهد تحصیلی، مقیاس فرسودگی تحصیلی، پرسشنامه خود ناتوان‌سازی تحصیلی بودند. به‌منظور آزمون الگوی روابط علی خود ناتوان‌سازی تحصیلی از روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل نسخه 8 استفاده شد. یافته‌ها: شاخص‌های پردازش الگوهای مفروض حاکی از آن بود که الگوی پیش‌بینی نشانگرهای مثبت بهزیستی از طریق ترس از ارزیابی منفی، اهداف پیشرفت، خود ناتوان‌سازی تحصیلی و هیجانات پیشرفت مثبت، و هیجانات پیشرفت منفی و الگوی پیش‌بینی نشانگرهای منفی بهزیستی دانشگاه از طریق ترس از ارزیابی منفی، اهداف پیشرفت، خود ناتوان‌سازی تحصیلی و هیجانات پیشرفت مثبت، با داده‌ها برازش قابل قبولی داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مدل علی پیشنهادی روابط ساختاری خود ناتوان‌سازی تحصیلی توانایی لازم برای پیش‌بینی خود ناتوان‌سازی تحصیلی در بین دانشجویان را دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود ناتوان‌سازی تحصیلی، دانشجو،هدف، هیجان

عنوان انگلیسی Pattern of Causal Relationships of Academic Self-handicapping of Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: The present study aimed to test related variables with Self-handicapping among students. Methods: Using multi-stage sampling procedure, 305 students (142 boys, 163 girls) were selected and investigated in this research. The tools included Fear of Negative Evaluation Scale; Acquisitive Goal Orientation Measure; Avoidance Goal Orientation Measure; The Assessment Scale of Academic Achievement Emotions; The Scale of Academic Engagement; Burnout Inventory; Academic Self-handicapping Measure. Structural equation modeling was used to test causal relationships of academic self-handicapping by LISREL version-8. Results: Fit indices of presumed models indicated that forecasting model of well-being positive indicators through fear of negative evaluation, achievement goals, academic self-handicapping, and positive achievement emotions, achievement goals, academic self-handicapping, and negative achievement emotions and model of well-being negative indicators through fear of negative evaluation, achievement goals, academic self-handicapping. Conclusions: The results of current study showed that suggested causative model for the structural relations of academic self-handicapping has required power for forecasting the academic self-handicapping among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Self-handicapping, Student, Goal, Emotion

نویسندگان مقاله صبا حسنوندی | saba hassanvandi
department of educational psychology, faculty of education and psychology, alzahra university, tehran, iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

رقیه نوری پور لیاولی | roghieh noori pour liavalea
department of counseling, faculty of education and psychology, alzahra university, tehran, iran iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

سمیرا سهیلی زاده | samira soheili zadeh
department of counseling, faculty of education and psychology, shahid beheshti university, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشکاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

پدیده امیرسیافی | padideh amir siafi
4. department of counseling, faculty of education and psychology, islamic azad university, roodehen branch, iran
مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

سیمین حسینیان | simin hosseinian
department of counseling, faculty of education and psychology, alzahra university, tehran, iran iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)

محمدعلی جمشیدی | mohamad ali jamshidi
5. department of health psychology, edalat university, tehran, iran
گروه روان شناسی سلامت، دانشگاه عدالت، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1250-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331818.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات