این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۹۵-۳۰۵

عنوان فارسی ارزشیابی تدریس کیفی بر اساس مدل هنارد و روسور از دیدگاه دانشجویان دوره دکتری
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: این پژوهش به بررسی وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب تدریس کیفی در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان دکتری تخصصی بر اساس خط‌مشی‌های 7 گانه می‌پردازد. روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع دکتری تخصصی دانشگاه بوعلی سینا (854 نفر) در سال تحصیلی 1395-1394 بوده و با روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی نسبتی تصادفی و با استفاده از جدول تعین حجم نمونه کرجسی و مورگان 269 به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تدریس کیفی Hénard & Roseveare بود. روایی ابزار با استفاده از روایی محتوی توسط صاحب‌نظران مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/92 محاسبه گردید. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری t همبسته، تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته‌ها: بین وضعیت موجود (میانگین 1/929) و وضعیت مطلوب (میانگین 4/176) تدریس کیفی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین خط‌مشی‌های 7 گانه تدریس کیفی نیز هم در وضع موجود و هم در وضع مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین نظرات دانشجویان دختر و پسر درباره وضع موجود و وضع مطلوب تدریس کیفی تفاوت معناداری وجود ندارد و درنهایت بین دیدگاه دانشجویان دانشکده‌های مختلف درباره وضعیت موجود و مطلوب تدریس کیفی بر اساس خط‌مشی‌های موردبررسی نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: بین وضع موجود و مطلوب تدریس کیفی تفاوت وجود داشته و برای از میان بردن این فاصله باید در نظام‌های آموزش دانشگاهی، توجه به تدریس کیفی، تدوین شاخص‌ها و ارزشیابی مستمر این شاخص‌ها باید به‌عنوان مأموریت اصلی مؤسسات آموزشی، قلمداد شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس کیفی، آموزش عالی، خط‌مشی‌های هفت‌گانه، دانشجویان

عنوان انگلیسی Evaluation of Teaching quality based on Hénard & Roseveare model from the PhD students perspective
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: The purpose of this study was to evaluate the current and desired state of teaching quality in higher education from the PhD students perspective. Methods: Research method was survey. The study population consisted of all Ph.D students of BuAli Sina University in the 2014-2015 school years (854people) and by the incidence ratio stratified sampling method and by using Morgan determined table, 269 were selected as sample. The Hénard & Roseveare quality teaching questionnaire(2012) was used. Tools Validity using content validity was confirmed by experts and its reliability by using Cronbach's alpha test was calculated 92/0. For data analysis, descriptive statistics including frequency, percentage, mean, standard deviation and paired t-test, ANOVA and Friedman test was used. Results: there is a significant difference between current status (mean 1.929) and desired state (mean 4.176) in the quality teaching, there is also a significant difference between 7 policies in both the present situation and the desired situation of quality teaching; there is no significant difference Between male and female students' views about the current and desired situation of quality teaching and Finally there is no significant difference the students view from various faculties about the current and desired situation of quality teaching based on our policies were studied. Conclusions: There is a difference between the existing and desired quality teaching and academic education systems and to eliminate this gap must Emphasis on quality teaching and development of measures for its realization as well as the continuing evolution of these indicators should be the core mission of educational institutions, be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله quality teaching, higher education, seven policies, students

نویسندگان مقاله محمدرضا یوسف زاده چوسری | mohamad reza yousef zadeh chosary
department of education, faculity of humanities, buali sina university, hamedan, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

مرتضی شاه مرادی | morteza shah moradi
department of education, faculity of humanities, buali sina university, hamedan, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1348-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331821.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات