این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱۷۶-۱۸۵
عنوان فارسی
رابطه کیفیت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: با توجه به اهمیت پیشرفت تحصیلی دانشجویان و عوامل تأثیرگذار برآن و همچنین با در نظر گرفتن کاهش پیشرفت تحصیلی، میزان پیشبینی پذیری هریک از متغییر های کیفیت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی را بر پیشرفت تحصیلی در این پژوهش بررسی میگردد. روش بررسی: در یک مطالعه همبستگی، نمونه 150 نفری از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1391-1390 که تعدادشان 657 نفر بود از طریق فرمول نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه سبک زندگی (BASIS-A)، عملکرد تحصیلی درتاج و پرسشنامه کیفیت زندگی (فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی) روی نمونه مورد نظر اجرا شد. اطلاعات خام به وسیله Spss16 و با اجرای آزمونهای توصیفی (فراوانی، شاخصهای مرکزی، شاخصهای پراکندگی) و استنباطی از جمله همبستگی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر صورت گرفت. یافتهها: از بین مؤلفههای سبک زندگی سه مولفه محتاط بودن (0/836=B)، نیاز به تأیید (0/966=B) و تعلق داشتن (0/55-=B) قدرت پیشبینی، پیشرفت تحصیلی را دارند. بین کیفیت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود ندارد (0/05 P< 0/156=F). نتیجهگیری: در بررسی سبک زندگی و عملکرد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان میتوان اینگونه برداشت کرد که کیفیت زندگی و سبک زندگی دانشجویان و عملکرد تحصیلی ارتباطی با یکدیگر ندارند و در بین مؤلفههای سبک زندگی تنها نیاز به تائید بودن و تعلق اجتماعی و محتاط بودن میتوانند کیفیت زندگی را تبیین کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی
عنوان انگلیسی
Relation among Quality of Life, Life Style, Academic Performance with Academic Achievement in Isfahan University of Medical Sciences student’s
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: Considering the importance of factors impacting upon students' progress and achievement with regard to reducing. Amount of predictability of each the variables such as quality of life, lifestyle, academic performance in this study is evaluated with academic achievement. Methods: A correlation study sample of 150 students in the academic year 2011-2012 through sample selected, Sample of questionnaire about lifestyle is a questionnaire and quality of life, Data by Spss16 and the descriptive test and inferential statistics such as correlation, regression and multivariate path analysis was conducted, this test was assessed with Cranach’s alpha reliability of the test and the retest interclass correlation. Interclass correlation and Cranach’s alpha all domains of 0/7, respectively. Academic Performance Questionnaire is used to assess reliability, Cranach’s method, 74/0 is obtained. It is desirable to determine the validity of each of the domains and measures of academic achievement, grade point average was reported 16 Spss. Results: Among the components of two-component life style just being cautious and responsible power of prediction, their academic achievement. Lifestyle component of the three components being cautious, given the need and social approval the predictive power of quality of life have. There is no relationship between quality of life, lifestyle, academic performance and academic achievement. Conclusions: The quality of life and lifestyle of students and academic performance are not related to each other, a component of lifestyle The only need to confirm and social belonging, being cautious to explain their QOL.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا سعیدی | zahra saeidi
department of guidance and counseling, faculty of psychology, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه راهنمایی و مشاوره, دانشکده روانشناسی,دانشگاه علامه طباطبایی, تهران, ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
کیومرث فرح بخش | kioumars farah bakhsh
department of guidance and counseling, faculty of psychology, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه راهنمایی و مشاوره, دانشکده روانشناسی,دانشگاه علامه طباطبایی, تهران, ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1265-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331825.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات