این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱۸۶-۱۹۳
عنوان فارسی
رابطه عملکرد خانواده با خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: : جو حاکم بر خانواده زمینهساز بسیاری از مسائل افراد در تمامی مراحل زندگی بالاخص دوران تحصیل است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان عملکرد خانواده با خودتنظیمی تحصیلی در میان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر زاهدان صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال تحصیلی 1394-1393 انجام گرفت. تعداد، 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عملکرد خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاب (1983) و خودتنظیمی تحصیلی کانل و ریان (1987) استفاده گردید. دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی و روگرسیون گامبهگام) و با استفاده از نرمافزار Spss-18 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بهدستآمده بیانگر همبستگی مثبت و معنادار بین عملکرد خانواده در همه ابعاد (حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، پاسخدهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی) با خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان بود. نتایج رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین، متغیرهای ایفای نقش و حل مسئله توانستهاند خودتنظیمی تحصیلی را در دانشجویان پرستاری پیشبینی کنند. نتیجهگیری: خانواده و عملکرد آن بر خودتنظیمی دانشجویان تأثیرات مهمی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خانواده، خودتنظیمی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Relationship Between the Family Function with Academic Self-Regulation among the Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: The family mood is predisposing the most of the people issues in all stages of life, especially school day. The present research to be accomplished with the aim of the survey of the relationship between the rate of family function with academic self-regulation among the nursing students in the Zahedan university of medical science (Iran). Methods: This research method was descriptive- correlative one with the statistical population included all the nursing students in the Zahedan university of medical science at 2014-2015 year.200 students were selected as a sample according to convenience sampling method. For the data’s collection were used to the Epstein, Baldwin and Bishop Family function questionnaire (1983) and the Kanel and Ryan academic self-regulation questionnaire (1987). The data in descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics (correlation coefficient and step-by-step Regression) and were analyzed using the software Spss-18. Results: The results indicate that there was a positive and significant correlation between the family function in all dimensions (problem – solving, communication, role, emotional response, emotional association, behavior control, and general control) with the academic self-regulation in the nursing students. The regression analysis showed that among the predictor variables, the role and problem- solving variables could predict the academic self-regulation in the nursing students. Conclusions: the family and its performance have important effects on the student’s self-regulation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Family, Self-Control, Students
نویسندگان مقاله
فرهاد کهرازیی | farhad kahrazee
department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of sistan and baluchestan, zahedan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
بهزاد ریگی کوته | behzad rigi kouteh
department of clinical psychology, faculty of behavioral sciences, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1276-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331826.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات