این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱۹۴-۲۰۵

عنوان فارسی مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی در دوره دکتری پرستاری ایران و مدرسه پرستاری جان هاپکینز
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: آموزش و تربیت دانشجویان دکتری پرستاری بسیار حیاتی است، چراکه از آن‌ها انتظار می‌رود به‌عنوان عاملی در جهت پیشبرد علم پرستاری، مشاوران حرفه و همچنین آموزش‌دهنده محققان آینده پرستاری باشند. هدف از اﻳﻦ تحقیق، ﻣطابقت نظام آموزش پرستاری در اﻳران با دانشگاه جان هاپکینز می‌باشد. روش بررسی: اﻳﻦ پژوهش، به روش توصیفی تطبیقی در سال 1395 انجام‌شد، و نظام آموزش پرستاری ایران با عناصر تشکیل‌دهنده برنامه آموزشی مقطع دکتری دانشکده پرستاری جان هاپکینز مورد مقایسه قرار گرفت. جستجو اینترنتی، با استفاده از داده پایگاه‌های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. اطلاعات موردنیاز جمع‌آوری‌شده و با استفاده از الگوی چهار مرحله Beredy توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیق برنامه‌ها انجام شد. یافته‌ها: آموزش پرستاری در جان هاپکینز، از حیث شروع آموزش مدرن پرستاری، همچنین تأسیس کلیه مقاطع پرستاری از کارشناسی تا دکترا زودتر از ایران انجام‌گرفته است. در آمریکا، ورود به مقطع دکتری بدون گذراندن آزمون و ضوابط پذیرش دانشجو، توسط دانشگاه به‌طور مستقل وضع می‌گردد. برنامه‌های آموزشی متنوع‌تر و دانشجویان توانایی انتخاب در واحدهای ارائه‌شده را دارند. تعدادی از واحدها اختیاری بوده و به‌تناسب نیاز دانشجو و عنوان رساله و توصیه استاد راهنما انتخاب می‌شود. فلسفه دکتری پرستاری ایران متناسب با فرهنگ و اعتقادات جامعه اسلامی است. نتیجه‌گیری: در جان هاپکینز ارتباط مناسب بین مأموریت و اهداف با طرح درس قابل‌توجه بوده نیازها و مشکلات جامعه با گنجاندن دروس پوشش داده‌شده است. برنامه ریزان آموزشی در ایران باید دقت بیشتری در برقراری ارتباط بین اهداف و ساختار آموزشی داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and John Hopkins School of Nursing
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Nursing education and training of doctoral students are vital, because they are expected to be a factor for the Advancement of Science in Nursing, professional advisors and also training future researchers. The aim of this study is comparesion of nursing education system in Iran with the Johns Hopkins University Methods: This descriptive-comparative study was carried out in 2016. In order to compare components of nursing PhD program curriculum in Iran and JOHN HOPKINS University, data were collected by searching the internet with using of databases Persian and English and compared using Bereday’s four-stage model: description, interpretation, juxta position and comparison. Results: If we want to compare Nursing education at Johns Hopkins School and Iran, from beginning of the modern nursing education, also the establishment of all nursing steps from licence to PhD, Johns Hopkins School was done earlier than Iran. Entrance to PhD, without passing the test and student's criteria admission, is imposed independently by the university in America. Educational plans are more various, and students have the ability to choose the course units. Some of the units are optional and they are selected by the appropriateness of student's need, thesis title and supervisor's recommendation. Iran's Nursing Doctoral philosophy is fit with the culture and beliefs of the Muslim community. Conclusions: In Johns Hopkins a significant relationship exists between the mission and goals of the curriculum. Community's problems and needs are covered with locating the lessons. Educational planners should be more careful in communicating the goals and structure of teaching.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید رضا برزو | seyed reza borzou
chronic disease home care research center, department of medical- surgical, faculty of nursing and midwifery, hamadan university of medical sience, hamadan, iran
مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل، گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

خدایار عشوندی | khodayar oshvandi
research center for maternal and child care, department of medical- surgical faculty of nursing and midwifery of nursing and midwifery, hamadan university of medical sience, hamadan, iran
مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان همدان. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

فاطمه چراغی | fatemeh cheraghi
chronic disease home care research center, department of pediatric nursing faculty of nursing and midwifery, faculty of nursing and midwifery, hamadan university of medical sience, hamadan, iran
مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل، گروه آموزشی پرستاری کودکان دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

ملیحه السادات موید | malihe sadat moayed
department of nursing, faculty of nursing and midwifery, hamadan university of medical sience, hamadan, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان.همدان. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1293-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331827.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات