این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۲۴-۲۳۳
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی آموزش با تأکید بر راهحلهای چندگانه در نگرش دانشآموزان نسبت به درس ریاضی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش با تأکید بر راهحلهای چندگانه، در بهبود نگرش دانشآموزان متوسطه نسبت به درس ریاضی است. روش بررسی: روش پژوهش، کنش پژوهی است که هرچند با رویکرد کیفی قرابت بیشتری دارد، اما در بطن انجام آن، از روش شبه آزمایشی و بهتبع آن آزمونهای آماری نیز استفادهشده است. در این مطالعه 47 دانشآموز در گروه مداخله و 54 دانشآموز در گروه کنترل شرکت داشتند که همگی در سال تحصیلی 1395 -1394، در مدارس دولتی دخترانه شهر تهران در دو رشته ریاضی و تجربی، مشغول به تحصیل بودند. ابزار این مطالعه، پرسشنامه پالاسیوس، اریاس و اریاس (2014) است که در مقیاسی لیکرتی، نگرش دانشآموزان را نسبت به ریاضی در قالب چهار مؤلفه سودمندی ریاضیات، لذت ریاضی، احساس ناتوانی و خود پنداره ریاضی، موردسنجش قرار میدهد. یافتهها: یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که تمامی مؤلفههای نگرش در هر دو گروه ریاضی و تجربی به شکلی معنادار رشد مثبت داشته است. با این تفاوت که گروه ریاضی در محور لذت ریاضی، نسبت به گروه تجربی رشد بیشتری داشته است. نتایج آزمون تعقیبی توکی نیز نشان میدهد که میانگین گروه مداخله در هر دو گروه ریاضی و تجربی نسبت به گروه کنترل، در تمامی مؤلفههای نگرش بالاتر است. نتیجهگیری: رشد مثبت تمامی مؤلفههای نگرشی در هر دو گروه ریاضی و تجربی و فاصله معنادار گروه مداخله و کنترل در تمامی مؤلفهها نشان میدهد که این رویکرد تدریس توانسته است در بهبود نگرش دانشآموزان نسبت به ریاضی موفق عمل کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهحلهای چندگانه، نگرش نسبت به ریاضی، آموزش ریاضی
عنوان انگلیسی
A Study on the Efficiency of Education with an Emphasis on Multiple Solutions on the Students' Attitude Towards Math
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: The overall purpose of the present study is to study the extent of efficiency of education on improving high school students` attitude towards math with an emphasis on multiple solutions. Methods: The research methodology is action research which has more affinity with a qualitative approach, but it has quantitative aspects as well, in terms of its experimental methods and statistical tests. In this study, 47 students participated in the experimental group and 54 students in the control group, all of whom were studying in Tehran`s public schools for girls in both mathematics and empirical sciences in the academic year 2015-2016. The research tools are Palacios, Arias & Arias (2014) questionnaire which assesses students` attitude towards math in Likert Scale in the form of four components, namely, the perception of utility, mathematical self-concept, perception of mathematical incompetence and enjoyment of mathematics. Results: The findings reveal that all the attitude components have a positive meaningful effect on math and empirical sciences groups. The difference is that the math group has improved more in the enjoyment of mathematics. Also, results of Tukey’s posthoc test show that the mean of the intervention group in math and empirical sciences are higher than the control group in all components of attitude. Conclusions: The positive growth of all attitude components in both groups and the significant distance between the intervention and control groups in all components of attitude, suggest that this approach has been successful in improving that students` attitude towards math.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا رحیمی | zahra rahimi
department of education, faculty of humanities, tarbiat modarres university, tehran, iran
گروه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
ابراهیم طلایی | ebrahim talaee
department of education, faculty of humanities, tarbiat modarres university, tehran, iran
گروه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
ابراهیم ریحانی | ebrahim reyhani
departement of mathematics, shahid rajaei teacher training university, tehran, iran
گروه آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
هاشم فردانش | hashem fardanesh
department of education, faculty of humanities, tarbiat modarres university, tehran, iran
گروه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1338-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331830.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات