این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۲۷-۱۳۳
عنوان فارسی
پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس مؤلفههای سرمایه روانشناختی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: درگیری تحصیلی یک مفهوم جدید در حوزه روانشناسی یادگیری است که کمتر در پژوهشهای دانشگاهی مورد توجه قرارگرفته است. لذا هدف پژوهش حاضر، پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس مؤلفههای سرمایه روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. روش بررسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 94-1393 بود. روش نمونهگیری بهصورت طبقهای نسبی بود و 369 نفر بر اساس فرمول کوکران انتخاب گردید. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از آزمونهای آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام) استفاده گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی، امیدواری و خوشبینی توانایی پیشبینی ابعاد درگیری شناختی دانشجویان را دارند (01/0=p) و 24 درصد از واریانس درگیری شناختی را تبیین میکنند. همچنین این مؤلفهها 11 درصد از واریانس درگیری انگیزشی دانشجویان را پیشبینی کردند (0/01=p)، ولی هیچکدام از مؤلفههای سرمایه روانشناختی توانایی پیشبینی درگیری رفتاری دانشجویان را نداشتند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش سرمایه روانشناختی و مؤلفههای خودکارآمدی، امیدواری و خوشبینی در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی است. با توجه به نتایج بهدستآمده اجرای برنامههایی بهمنظور افزایش سرمایه روانشناختی دانشجویان میتواند به بهبود و افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان کمک نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه روانشناختی، درگیری تحصیلی، دانشگاه علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Predictions dimensions of academic engagement based capital components psychological
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Academic Engagement is a new concept in the field of learning psychology which the university researches pay less attention to. The aim of this study was to predict the student's psychological dimensions of academic engagement based on capital components Lorestan University of Medical Sciences. Methods: The present study was descriptive and correlational. The study population consisted of students studying in the2014-15. 369 individuals were selected based on Cochran formula that sampling method was stratified. Luthans psychological capital questionnaire was used to collect data and colleagues [2007] , academic engagement Pyntrch and De Groot [1994] were applied as well as. To analyze the data, descriptive statistics indices [mean and standard deviation] and inferential statistical tests [stepwise multiple regression analysis] were used. Results: The results showed that self-efficacy, hope and optimism have the ability to predict aspects of students' cognitive engagement [p=0/01] and explain 24% of the variance in cognitive engagement. It is also a component of 11% of the variance among students' motivation predicted engagement [p=0/01], but none of the components of psychological capital were able to predict students ‘behavioral engagement. Conclusions: The results indicate the importance of the role of psychological capital, efficacy components, hope and optimism for anticipation students’ engagement of Medical Sciences. According to the results, Implementation of programs to enhance students' psychological capital can help to improve and increase student engagement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی فرهادی | ali farhadi
department of social medicine, faculty of medicine, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
کوروش ساکی | kourosh saki
department of psychiatry, medical school, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
عزت اله قدم پور | ezatolah ghadam pour
department of psychology, faculty of human sciences, university of lorestan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
زهرا خلیلی گشنیگانی | zahra khalili geshnigani
department of psychology, faculty of human sciences, university of lorestan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
پرستو چهری | parastoo chehri
department of psychology, faculty of human sciences, university of lorestan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1237-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-331833.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات