این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۳۰۹-۳۱۸

عنوان فارسی تأثیر مداخله برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی شناختی-اجتماعی بر فعالیت بدنی در دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف‌: گرایش به سمت زندگی بی‌تحرک در تمام گروه‌های سنی و به‌خصوص در بین دختران گزارش‌شده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر الگوی آموزشی شناختی اجتماعی بر فعالیت بدنی دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه در سال 1392 اجرا شد. مواد و روش‌ها‌: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی است که با مشارکت 132 دانش‌آموز دختر دوره اول متوسطه در دو گروه آزمون (64 نفر) و شاهد (68 نفر) با میانگین سنی 1±13 سال انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه جمعیت‌شناختی، پرسشنامه سنجش فعالیت بدنی و پرسشنامه سازه‌های انتخابی الگوی شناختی-اجتماعی تأثیرگذار بر فعالیت بدنی بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از SPSS 22 و روش‌های آمار توصیفی و آزمون رگرسیون خطی چندگانه با سطح اطمینان 95 % انجام گردید. یافته‌ها‌: افزایش معناداری در مقادیر سازه‌های منتخب شناختی-اجتماعی (عوامل محیطی، توانایی رفتاری، انتظار پیامد، ارزش پیامد، یادگیری مشاهده‌ای، تقویت و خودکارآمدی) در زمینه فعالیت بدنی پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد بود (001/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of a Social Cognitive Theory-based Educational Intervention on the Physical Activity of Female Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Reports have revealed a growing tendency towards sedentary lifestyles in all age groups, especially among female adolescents. This study aimed to determine the influence of a social cognitive theory (SCT)-based educational intervention on the physical activity of secondary school students in 2013. Materials and methods: This randomized, controlled field trial was conducted on 132 second- and third-year high school female students. The subjects were divided into control and intervention groups- 68 students with an average of 13 ± 1 years of age in each group. Data collection tools included demographic, physical activity, and SCT-based questionnaires. For data analysis, descriptive statistics were calculated and regression test was performed using SPSS 22 through descriptive statistics and multiple linear regression with 95% confidence interval. Results: In the intervention group, a significant increase was observed in the mean scores of selected SCT concepts (environmental factors, behavioral capacity, outcome expectation, expectancies, observational learning, reinforcement, and self-efficacy), affecting physical activity (p < 0.001). Multiple linear regression in the intervention group showed that daily and weekly physical activity increased to 70.14 and 263.34 minutes, respectively. Conclusion: SCT-based educational intervention has a positive impact on the physical activity of female adolescents. Paper Type: Research Article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین شیروانی | hosein shirvani
exercise physiology research center, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

هرمز سنایی نسب | hormoz sanaei nasab
health education department, school of health, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran.
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

رضا توکلی | reza tavakoli
science amp; research branch, school of medical sciences, islamic azad university, tehran, iran
واحد علوم و تحقیقات، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

محسن صفاری | mohsen saffari
health education depa
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

کاظم خلجی | kazem khalaji
epidemiology and biostatistics department, school of health, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

سارا معمار | sara memar
health education department, school of health, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-594-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/314/article-314-331838.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات