این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
حقوق اداری
، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۱۰۷-۱۲۷
عنوان فارسی
بررسی وضعیت سواد حقوقی معلمان ناحیه ۲ زنجان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سواد حقوقی معلمان ناحیه 2 شهر زنجان انجام شده است. از نظر هدف، پژوهش حاضر کاربردی و شیوه جمعآوری اطلاعات از نوع توصیفی-پیمایشی است. بدینمنظور، پرسشنامهای براساس سه حوزه قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون رسیدگی به تخلفات اداری و قانون نظام رتبهبندی تهیه شد. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهای مشتمل بر 320 نفر (زن و مرد) از معلمان ناحیه 2 زنجان انتخاب و پرسشنامه میان آنها توزیع شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته سواد حقوقی با 30 گویه است که برای تعیین روایی سازه از آزمون تحلیل عاملی تاییدی، و اعتبار (محاسبه آلفای کرونباخ) و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی یک نمونه مستقل، تی دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج پژوهش مؤید آن است که میزان سواد حقوقی معلمان در حد پایینتر از حد متوسط است و در ارتباط بین میزان سواد حقوقی با جنسیت و میزان تحصیلات معلمان، تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما بین میزان سواد حقوقی و سابقه تدریس معلمان، تفاوت معنادار وجود دارد. درنهایت، برای افزایش سطح سواد حقوقی معلمان، تدابیری پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد حقوقی، قانون رسیدگی به تخلفات اداری، قانون نظام رتبهبندی معلمان، قانون مدیریت خدمات کشوری، معلمان.
عنوان انگلیسی
Investigating the Status of Legal Literacy of Teachers in District 2 of Zanjan
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the status of legal literacy of teachers in district 2 of Zanjan city.
For this purpose, a questionnaire was prepared based on three areas of Civil Service Management law, Administrative Violations law and Teacher Ranking System law.
Employing a stratified random sampling method, a sample of 320 people (male and female) was selected from the teachers in district 2 of Zanjan city and the questionnaire was
distributed
among them. The research instrument is the research made legal literacy questionnaire with 30 items,
which is used to ascertain the construct validity through confirmatory factor analysis and validation (calculation of Cronbach's alpha) and to analyze the data using independent one sample t test, independent two-samples t test and
one way Anova. The findings of the research confirms that the level of legal literacy of teachers is lower than average. Furthermore, there is no significant difference between the level of legal literacy with gender and level of education but there is significant difference between the level of
legal literacy concerning teaching experience.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
legal literacy, teachers, Civil Service Management law, Administrative Violations law, Teacher Ranking System law
نویسندگان مقاله
کیمیا پناهی | kimya Panahi
عباس رمضانی | Abbas Ramezani
نشانی اینترنتی
http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1045-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات