این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۷-۳۹
عنوان فارسی
تبیین تربیت جنسی دانش آموزان ایرانی از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: تربیت جنسی کودکان در بستر خانواده و محیط مدرسه همواره مورد توجه و بحث بوده است. آموزش جنسی مسالهایی پیچیده در فرهنگ هر جامعهایی است. نقش مدرسه و معلم در آموزش و توسعه سلامت جنسی در جوامع محافظهکار کم رنگ میباشد. هدف از این مقاله تبیین عقاید، باورها، ارزشها و هنجارهای تربیت جنسی از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی است. روش کار: این مطالعه از نوع کیفی با استفاده از رویکرد جامعهنگر، طراحی گردید. نمونهها به روش مبتنی بر هدف و داوطلبانه انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک بحث گروهی متمرکز اطلاعات طی 4 جلسه جمع آوری شد. دادهها به روش موضوعی و تئوری پایه تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: در سه حیطه اصلی دسته بندی شدند: 1) نقش سازمانی: 2) ساختار نهادها 3)ویژگیهای فردی. مفاهیم توصیف کننده نقش سازمانی عبارتند از: سیاستگذاری و فرهنگ سازمانی؛ مفاهیم توصیف کننده ساختار نهادها عبارتند از: نهاد آموزشی و نهاد خانواده و در حیطه ویژگیهای فردی زیست شناسی، ذات و غریزه، جنسیت و شخصیت کنجکاو توصیف شد. سیاستگذاری در چارچوب سازمان به شکل سیاست محدود کننده عملکرد آنها و فرهنگ سکوت حاکم بر سازمان است. خانواده بعنوان یک تعیین کننده مطرح است که با قدرت تصمیمگیری و عدم آمادگی در ارائه تربیت جنسی بر دیدگاه و عملکرد این مربیان تأثیر دارد. در نهاد آموزشی دیدگاه و عملکرد مربیان در یک سیستم پیچیده آگاهی، تسهیلات و تعاملات تحت تأثیر قرار میگیرد. دیدگاه مربیان در پدیده مورد مطالعه در تغییرات زیست شناختی شکل گرفته است. ادراکات این مربیان با پذیرفتن فطرت جنسی در انسان، ساختارگرایی اجتماعی را تأیید نمیکند. نتیجهگیری: از دیدگاه شرکت کنندگان نهاد خانواده و مدرسه اهمیت زیادی در تربیت جنسی کودکان داشتند. اگرچه این دو نهاد مهم شناخته شدند اما مربیان شرکت کننده در این مطالعه توانمندی کافی برای توسعه و استفاده از این نهادها در دستیابی به تربیت جنسی کودکان را نداشتند. سیاستها، منابع محدود آموزشی و ساختار فرهنگی خانواده از عوامل بازدارنده در مدیریت رفتارهای جنسی کودکان در مدرسه شناسایی شد. از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس اولویتهای تربیت جنسی دانشآموزان عبارتند از: تغییر فرهنگ در سطح سازمان و نهادها برای تربیت جنسی در مدارس، دستورالعمل اجرایی مشخص برای این آموزشها، تأمین منابع آموزشی، افزایش دانش و مهارت مربیان مدارس برای مدیریت رفتارهای جنسی دانش آموزان
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت جنسی،تبیین دیدگاه،مدارس ابتدایی ایران
عنوان انگلیسی
Teachers' perceptions of sex education of primary school children
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Sex education of children, a complex issue in any culture, has always been a controversial subject. Schools can play a vital role in imparting sex education to children, particularly in more conservative communities. The objective of this study was to find out primary school teachers' beliefs, attitudes, values, and understandings regarding sex education of school pupils. Materials and Methods: In this qualitative study we employed a community-based approach to design the project. Purposeful, voluntary and maximum variation sampling was used to recruit 22 teachers from selected schools in Western Tehran (21 female and 1 male teacher). Information was collected in 4 focus-group discussion sessions. Grounded theory and thematic analysis were used.Results: Findings revealed three major themes: 1) organizational role, 2) institution construction, and 3) individual characteristics. These themes were described by subthemes as follows: 1. for organizational role: organizational culture and policies 2. for institution construction: family and educational institutions 3. for individual characteristics: biology, gender, instincts, curiosity, knowledge, and behaviors.Conclusion: From the participants' point of views, the school and the family are two important institutions in children sex education. However, teachers are not sufficiently competent in sex behavior education. Inappropriate policies, resource limitations, and the family cultural structure are obstacles in sex education of children in schools. The participants believe the following are priorities in children's sex education: changing cultural attitudes in organizations and institutions, such as cultural diffusion sound training approaches in sex-related topics providing sufficient resources improving knowledge and skills of teachers in the area of sex education of pupils and effective interaction between families and school authorities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Sex education,Exploring perceptions,Primary school in Iran
نویسندگان مقاله
ناریا ابوالقاسمی | n abolghasemi
iran university of medical sciences, tehran, iran
پزشک، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
عفت السادات مرقاتی خویی | e merghatikhoei
school of public health, iran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
محمدحسین تقدیسی | h taghdissi
department of health education, school of public health, iran university of medical sciences, tehran
دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-83&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات