این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۴، شماره ۵۰، صفحات ۳-۱۶

عنوان فارسی بررسی پیش‌بینی آمادگی به اعتیاد دانشجویان بر اساس مؤلفه‌های ناگویی هیجانی و جرأت‌ورزی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، پیش‌بینی گرایش به اعتیاد دانشجویان بر اساس مؤلفه‌های ناگویی هیجانی و جرأت‌ورزی بوده است. روش: جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان ورودی جدید شرکت‌کننده در کلاسهای گروه معارف دانشگاه خوارزمی تهران در سال 1401-1400 بود و با استفاده از روش تصادفی ساده، 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیّرهای مطالعه، از پرسشنامۀ جرأت‌ورزی گمبریل و ریجی(1975)، پرسشنامۀ ناگویی هیجانی تورنتو(1994) و پرسشنامۀ آمادگی به اعتیاد وید و بوچر(1992) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها، از روش همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین ناگویی هیجانی با آمادگی به اعتیاد دانشجویان، رابطۀ مثبت معنادار و بین جرأت‌ورزی با آمادگی به اعتیاد دانشجویان، رابطۀ منفی معناداری وجود دارد(05/0>p). همچنین با توجه به مقدار ضریب تعیین(R2)، 11 درصد واریانس آمادگی به اعتیاد توسط متغیّرهای پیش‌بین(ناگویی هیجانی وجرأت‌ورزی) قابل تبیین است. نتیجه‌گیری: گرایش به اعتیاد بر اساس متغیّرهای پرخاشگری و ابراز وجود، قابل پیش‌بینی است و لزوم توجه نظام آموزشی به منظور کاهش ناگویی هیجانی و بهبود جرأت‌ورزی، ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناگویی هیجانی،جرأت‌ورزی،آمادگی به اعتیاد،

عنوان انگلیسی Predicting addiction preparation in college students based on the components of alexithymia and assertiveness
چکیده انگلیسی مقاله Aim : The present research is done to predict addiction preparation in college students based on the components of alexithymia and assertiveness. Method: The statistical population consisted of all female and male students of Kharazmi University in 2021-2022. Among them, 120 people were selected by simple random sampling method. To measure the variables studied, Toronto alexithymia Questionnaire (1994), Guerrill and Ricci Assertiveness Questionnaire (1975) and Wonder and Boucher's Addiction Readiness Questionnaire (1992) were used. For data analysis, Pearson correlation method was used. Result: The results showed that there is a significant correlation between alexithymia and assertiveness with students' addiction (p <0.05). Also, according to the coefficient of determination (R2), 11% of the variance of addiction potential can be explained by predictor variables (alexithymia and assertiveness). Conclusion: According to the results of this study, it seems that the two components of alexithymia and assertiveness with addiction preparation are related and the necessity of attention to the educational system in order to improve arrogance through holding Workshops are necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ناگویی هیجانی,جرأت‌ورزی,آمادگی به اعتیاد

نویسندگان مقاله شهناز محمدی |
دکترای روان‌شناسی، دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی

آذین سراج خرمی |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.

شهلا آقائی بجستان |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.


نشانی اینترنتی https://ciu.nahad.ir/article_1267_ed5cb1d5227e3a92c7ce27841dcccdce.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات