این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۷۷-۸۶

عنوان فارسی آگاهی از حقوق بیمار و رعایت آن از دیدگاه بیمار: مطالعه ای در بیمارستان های دانشگاهی شهر تهران 
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بیماری که در اثر آسیب های جسمی و روحی به یک مرکز درمانی مراجعه می کند ،دارای حقوقی قانونی است. رعایت حقوق بیماران باعث رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی می شود که به ارتقا کیفیت خدمات کمک خواهد کرد. هدف این مطالعه تعیین آگاهی بیماران از حقوق خود و رعایت آن در بیمارستان های وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی در شهر تهران است. روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه­­های علوم پزشکی تهران در سال 1388 انجام شد. نمونه های مطالعه 601 بیمار بودند که از 11 بیمارستان وابسته به 3 دانشگاه علوم پزشکی در شهر تهران و به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها پرسش نامه 50 سوالی بود که روایی و پایایی آن تایید شد. داده ها با استفاده از آزمون های مجذور کای و کروسکال والیس در نرم افزار SPSS.17 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: 59% بیماران زن و 41% مرد بودند. میانگین سن بیماران3/43 ( با انحراف معیار 5/18) سال و میانگین اقامت 1/7( با انحراف معیار 4/7) روز بود. 5/71% بیماران اگاهی ضعیف، 6/22% متوسط و 8/5% اگاهی خوبی از حقوق بیمار داشتند. میزان رعایت حقوق بیمار در 8/13% بیماران خوب، 9/82% متوسط و 3/3% ضعیف بود. بین میزان رعایت حقوق بیمار با بخش بستری و طول اقامت در بیمارستان رابطه ی آماری معنی داری وجود داشت(007/0 p=). همچنین از میان7 حیطه، بالاترین میزان رعایت حقوق بیمار مربوط به حیطه حق آگاهی بیمار و کمترین میزان رعایت مربوط به حیطه حق اعتراض و شکایت بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران اگاهی خوبی از حقوق بیمار ندارند و حقوق بیماران نیز بصورت مطلوب رعایت نمی شود. جهت ارتقای رعایت حقوق بیماران، ارایه برنامه های آموزشی به جامعه در مورد حقوق بیمار، پیگیری موارد نقض حقوق بیمار، تصویب قانون جامع برای تضمین رعایت حقوق بیماران و طراحی برنامه مشخص برای پایش و نظارت بر اجرای آن پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حقوق بیمار،بیمارستان های دانشگاهی،تهران

عنوان انگلیسی Awareness and observation of patients' rights from the perspective of patients: a study in university hospitals in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Patients who consult hospital due to physical or mental damages have legal rights. Observation of patients' rights will result in patient satisfaction, which will help to improve hospital services. The aim of this study was to determine awareness and observation of patient's right in hospitals affiliated with medical universities in Tehran. Materials and Methods: This was a cross-sectional study conducted in 2009 in hospitals affiliated with medical universities in Tehran. A total of 601 patients were randomly selected from 11 hospitals affiliated with three medical universities in Tehran. Data were collected using a 50-item questionnaire the validity and reliability of which had been confirmed. Chi-square and Kruskal-Wallis tests were used for statistical analysis. The software used was SPSS.17.Results: The mean age of the patients (59% females and 41% males) was 43.3 (SD=18.5) years and the average length of hospitalization 7.1 (SD=7.4) days. Data analysis showed that the proportions of the patients with a poor, intermediate and desirable patients' rights awareness were 71.5%, 22.0% and 5.8%, respectively. Observation of patients' rights was good in 13.8% of the cases, medium in 82.9% of the cases and poor in 3.3% of the cases. There was a significant statistical relationship between observation of patients' rights on the one hand and the hospital ward and length of stay on the other hand (p=0/007). Further analysis of the data showed that the strongest and the weakest observed rights were patient awareness right and the right of making objections and lodging complaints, respectively. Conclusion: The results of this study showed that patients are not well aware of patients' rights and that observation of patient's rights is not at a desirable level. We recommend organizing public educational programs including components on patients' rights and follow-up of patient' rights violations, as well as passing a comprehensive act to ensure observation of patients' rights and specific programs designed for monitoring and supervising it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient&,apos,s rights,University hospitals,Tehran

نویسندگان مقاله محمد عرب | m arab
department of health management and economic, school of public health, tehran university of medical
دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

اصغر زارعی | a zarei
department of health management and economic, school of public health, tehran university of medical
دانشجوی دوره دکترای، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مصطفی حسینی | m hosseini
department of epidemiology and biostatistics, school of public health, tehran university of medical
دانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-87&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات