این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۲۹-۳۹

عنوان فارسی اثربخشی برنامۀ مربیگری رفتار و هدایت از طریق مدلسازی بر اختلال اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب جدایی شایع‏ترین اختلال اضطرابی در کودکان است. عدم توجه به درمان این اختلال در سنین پایین، می‌تواند یک عامل خطر برای سایر اختلالات روانی دوران کودکی و بزرگسالی باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی برنامۀ مربیگری رفتار و هدایت از طریق مدلسازی (CALM Program) بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب جدایی در کودکان پیش دبستانی بود. مواد و روش‌ها: برنامۀ پژوهش به صورت پیش‌آزمون -پس‌آزمون با گروه کنترل طراحی شد. نمونه شامل 30 کودک مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بود. کودکان با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. 12 جلسۀ درمان مبتنی بر برنامۀ درمانی CALM برای هر یک از شرکت کنندگان گروه آزمایش به صورت تعامل والد -کودک اجرا گردید. برای سنجش شدت اختلال اضطراب جدایی از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (نسخۀ والدین) استفاده شد. یافته‌ها: مداخلۀ درمانی مبتنی بر برنامۀ CALM کاهش معنی­داری در نشانه‌های اضطراب جدایی شرکت کنندگان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مراحل پس‌آزمون و پیگیری ایجاد نمود. نتیجه‌گیری: مداخلۀ درمانی مبتنی بر برنامۀ CALM می‌تواند به‌عنوان یک برنامۀ درمانی قابل اجراء و موثر برای کاهش نشانه‌های اضطراب جدایی در کودکان پیش دبستانی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله 1. اضطراب جدایی 2. تعامل مادر -کودک 3. روان‌درمانی

عنوان انگلیسی The Efficacy of Coaching Approach Behavior and Leading by Modeling on Separation Anxiety Disorder among Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Separation anxiety is the most common anxiety disorder in children. The neglect of treatment of this disorder at early ages could be a risk factor for other childhood and adult psychological disorders. The purpose of this study was to examine the efficacy of Coaching Approach Behavior and Leading by Modeling (CALM Program) on reduction of the symptoms of separation anxiety disorder among preschool children. Materials and Methods: The research plan was designed as pretest-posttest with control group. The sample included 30 children with separation anxiety disorder. Children were selected by multi-stage cluster sampling method and assigned randomly in the experimental and control groups (each group 15 individuals). CALM-based treatment program for each participant of experimental group was conducted across 12 sessions, in the form of mother-child interaction. Spence Children's Anxiety Scale (parent form) was used to measure the severity of separation anxiety disorder. Results: CALM-based treatment interventions created a significant reduction in the symptoms of separation anxiety in the experimental group compared to the control group on the post-test and follow-up stages. Conclusion: CALM-based treatment interventions can be used as applicable and effective treatment for reduction of the symptoms of separation anxiety in preschooler children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد محمدپور | mohammad mohammadpour
department of psychology, faculty of education and psychology, tabriz university, tabriz, iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

خلیل اسماعیل پور |
department of psychology, faculty of education and psychology, tabriz university, tabriz, iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-24-811&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/337/article-337-331960.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات