این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۵۰-۶۰

عنوان فارسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامۀ شخصیت هگزاکو در میان دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شخصیت، یک الگوی نسبتاً پایدار از صفات، گرایش‌ها و یا ویژگی‌هایی که تا حدودی در رفتار ایجاد ثبات می‌کند، می‌باشد. به طور اختصاصی‌تر شخصیت از مجموعه‌ای از صفات یا گرایش‌ها که منجر به تفاوت‌های فردی در رفتار و همچنین ثبات و دوام رفتار در طول زمان‌های مختلف و موقعیت‌های گوناگون می‌شود، تشکیل شده است. هدف از این مطالعه بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامۀ شخصیت هگزاکو در دانش‌آموزان بود. مواد و روش‌ها: این یک مطالعۀ توصیفی از آزمون روانسنجی و اعتباریابی بود. یک نمونه‌ای از 473 شرکت کننده (242 دختر و 231 پسر) در سنین 15 تا 19 سال به طور تصادفی از میان دانش‌آموزان ساکن در سردشت، ایران انتخاب شده بودند. یافته‌ها: با استفاده از آلفای کرونباخ، ضریب اعتبار کلی، صداقت و فروتنی، تهییج‌پذیری، برون‌گرایی، سازگاری، وظیفه‌شناسی و گشودگی نسبت به تجربه به ترتیب: 0/692، 0/480، 0/708، 0/569، 0/631، 0/548، 0/419 به دست آمد. علاوه بر این نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اجزاء اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه از 16 عوامل اشباع شده بود که با هم 59/161 درصد از واریانس را تبیین کرد. پس از اجرای تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول هفت عامل (با نام‌های تهییج‌پذیری، خود کم‌بینی، برونگرایی، صداقت و فروتنی، سازگاری، وظیفه‌شناسی، و گشودگی نسبت به تجربه) تأیید شد. تفاوت معنی‌داری بین نمرات میانگین شخصیت دانش‌آموزان دختر و پسر مشاهده شد. نتیجه‌گیری: یافته‌ها پیشنهاد می‌کنند که پرسشنامۀ شخصیت هگزاکو دارای اعتبار رضایت‌بخشی می‌باشد و می‌تواند برای سنجش شخصیت دانش‌آموزان ایرانی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شخصیت، روانسنجی، پرسشنامۀ شخصیت

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of HEXACO Personality Inventory among Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Personality is a relatively stable pattern of traits, tendencies, or attributes that partly stabilize behavior. More specifically, personality is comprised of a collection of traits or tendencies that leads to individual differences in behavior as well as behavior stability and durability over time in various situations. This study aimed at investigating the psychometric properties of HEXACO Personality Inventory in students. Materials and Methods: This was a descriptive study of psychometric and validation test. A sample of 473 participants (242 females and 231 males), aged 15 to 19 years, were selected randomly among the students living in Sardasht, Iran. Results: Using Cronbach's alpha, the validity coefficients of the overall inventory, honesty and modesty, emotionality, extraversion, adaptability, Conscientiousness, and openness to experience were obtained as 0.692, 0.480, 0.708, 0.569, 0.631, 0.548, and 0.419, respectively. Moreover, results from analysis of the main components and varimax rotation showed that the questionnaire was saturated with 16 factors that together explained 59.161% of the variance. After implementation of the first-order confirmatory factor analysis, seven factors (namely emotionality, lack of self-worth, extraversion, honesty and modesty, adaptability, conscientiousness, and openness to experience) were confirmed. A significant difference was observed between the mean personality scores of male and female students. Conclusion: Findings suggest that the HEXACO Personality Inventory has satisfactory validity and can be used for evaluation of the personality of Iranian students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personality, Psychometrics, Personality Inventory

نویسندگان مقاله ستاره خضری | setareh khezri
department of psychology, central tehran branch, islamic azad university, tehran, iran
روه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

داود معنوی پور | davood manavipour
department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, garmsar branch, islamic azad university, garmsar, iran
روه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-161-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/337/article-337-331973.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات