این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۵۱-۶۴
عنوان فارسی
ارائۀ مدل علّی برای نشخوار فکری بر اساس متغیرهای روانشناختی مثبت و منفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در سالهای اخیر الگوهای تفکر در اختلالات هیجانی و نقش آن در تدوام این اختلالات تا حد زیادی توجه متخصصین و پژوهشگران بالینی را جلب کرده است. هدف از این مطالعه ارائۀ مدل علّی برای نشخوار فکری بر اساس متغیرهای روانشناختی مثبت و منفی بود. مواد و روش ها: جامعۀ آماری در این مطالعه شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار در سال تحصیلی 1394-1393 بود. از این دانشجویان تعداد 300 نفر از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ سبک پاسخدهی نشخواری نولن -هوکسما، مقیاس شفقت خود نف، مقیاس توجه آگاهانه به حال ﺑـﺮاون و رﻳـﺎن و پرسشنامۀ عاطفۀ خودآگاه-2 تانگنی و همکاران بود. ابتدا عوامل سازندۀ متغیرها با استفاده از تحلیل عاملی مشخص شدند و مدل مفهومی بر اساس متغیرهای روانشناختی ایجاد شد، سپس مدل فرضی با تحلیل مسیر، بررسی شد. یافتهها: بهوشیاری به طور مستقیم بر نشخوار فکری اثر منفی داشت و میتوانست به واسطۀ در فکر فرو رفتن، نشخوار فکری را به طور منفی پیش بینی کند. شفقت خود به طور مستقیم بر نشخوار فکری اثر منفی داشت و میتوانست به واسطۀ در فکر فرورفتن، نشخوار فکری را به طور منفی پیشبینی کند. شرم به طور مستقیم بر نشخوار فکری اثر مثبت داشت و میتوانست به واسطۀ در فکر فرورفتن، نشخوار فکری به طور مثبت پیش بینی کند. احساس گناه به طور مستقیم بر نشخوار فکری اثر مثبت داشت و میتوانست به واسطۀ تأمل، نشخوار فکری را به طور مثبت پیش بینی کند. نتیجهگیری: از میان متغیرها و زیرعاملهای مختلف، زیرعامل در فکر فرو رفتن به طور مستقیم و شفقت خود به طور غیر مستقیم بالاترین سهم را در پیشبینی نشخوار فکری داشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رگرسیون (روانشناسی)، تحلیل، روانشناسی
عنوان انگلیسی
Presentation of Causal Model for Rumination Based on Negative and Positive Psychological Variables
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In recent years, the thought patterns in emotional disorders and its role in the continuance of these disorders has greatly drawn attention of the clinical professionals and researchers. The purpose of this study was to offer a causal model for rumination based on positive and negative psychological variables. Materials and Methods: The statistical population in this study included all the students of the Islamic Azad University of Garmsar in the academic year of 2014-2015. Out of these students, 300 persons were selected through an accessible sampling method. First, the instrument of the research was Response Styles Scale of Nolen-Hoeksema, self-compassion scale of Neff, mindfulness scale of Brown & Ryan, and test of Self-Conscious Affect-2 of Tangney and et al. The structural components of the variables were determined using factor analysis and a conceptual model was developed based on psychological variables, then hypothetical model tested by path analysis. Results: Mindfulness directly had a negative effect on rumination and could predict it positively via brooding. Self-compassion directly had a negative effect on rumination and could predict it negatively via brooding. Shame directly had a positive effect on rumination and could predict it positively via brooding. Guilt directly had a positive effect on rumination and could predict it positively via reflection. Conclusion: Among different variables and subfactors, brooding subfactor directly and self-compassion indirectly had the highest share in predicting rumination.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Regression (Psychology), analysis, Psychology
نویسندگان مقاله
آرزو شاه حسینی | arezo shahhoseini
department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, garmsar branch, islamic azad university, garmsar, iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
داود معنوی پور | davood manavipour
department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, garmsar branch, islamic azad university, garmsar, iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-159-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/337/article-337-332017.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات