این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش بر رفتار تمیزکردن بین دندانها براساس الگوی فرانظریهای در دانشآموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سازه های خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری درالگوی فرانظریه ای نقش موثری در رفتار خود مراقبتی دهان و دندان دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش بر رفتار تمیزکردن بین دندانها بر اساس الگوی فرانظریه ای در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر مطالعه ای مداخله ای است. از طریق محاسبات آماری دانش آموز مقطع پیش دانشگاهی به طریق 48 % وارد تحقیق شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بود / 51 % و شاهد ( 176 نفر) 8 / تصادفی در دو گروه مداخله ( 185 نفر) 2 که روایی و پایایی آن تأییدشده و شامل مشخصات دموگرافیک، سوالات خودکارآمدی، موازنه تصمیم گیری (فواید درک شده و موانع درک شده) بود. برنامه آموزشی بر اساس خودکارآمدی، فواید درک شده و موانع درک شده الگوی فرانظریه ای طراحی وارزشیابی از SPSS سازه های الگو و شاخص لثه ای که توسط دندانپزشک تعیین شد سه ماه بعد از مداخله انجام گرفت. اطلاعات از طریق نرم افزار تجزیه و تحلیل گردید. Correlation و Paird ,T-test ,ANOVA ,Fisher ,T-test با استفاده از آزمونهای آماری 17 سال بود. متعاقب اجرای برنامه آموزشی افزایش معناداری در /53±./ نتایج: میانگین سنی دانش آموزان شرکت کننده در این مطالعه 55 و بهبود در شاخص لثه ای (p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of educational programs on inter-dental cleaning behavior based on the Trans-theoretical Model in pre-university students in city of Yazd
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Self-efficacy and decisional balance in the Trans-theoretical Model play an effective role in oral self-care behavior. The objective of this study was to determine the impact of education on inter-dental cleaning behavior based on the Trans-theoretical Model in pre-universstudents in the city of Yazd, Iran in 2009.Materials and Methods: This was an intervention study. Based on statistical calculations, 361 pre-university students (mean age 17.53±0.55 years) were randomly allocated into groups of intervention (n=185, 51.2%) and control (176, 48.8%). Data on demographic characteristics, self-efficacy, and decisional balancing (perceived benefits and perceived barriers) were collected using a questionnaire with confirmed validity and reliability. Based on the trans-theoretical model, a 3-month educational program was prepared with sections on self-efficacy and decisional balance and conducted. At the termination of the program variables of the model were evaluated and the gingival index was determined by a dentist. The data were analyzed using the SPSS software, the statistical tests being ANOVA, paired t-test, t-test, Fisher, and correlation coefficient.Results: Implementation of the educational program resulted in a significant decrease in perceived barriers (p< 0.001) and significant increases in perceived benefits (p< 0.001) and self-efficacy (p< 0.001). In addition, the gingival index improved in the intervention group (p=0.01). The final mean self-efficacy, perceived barriers, and gingival index were not significantly different between the case and control groups, but a significantly positive effect was noticed in perceived benefits (p=0. 01).Conclusion: The findings indicate that the educational intervention influenced desirably the gingival index, self-efficacy and perceived benefits in the students. Since the self-efficacy factor is an important predictor in oral self-care behavior, it is suggested to use the trans-theoretical model in educational interventions aiming at improving self-efficacy, increasing perceived advantages, and reducing perceived obstacles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرزو فلاحی | a fallahi
instructor, department of public health, school of public health, kurdistan university of medical sciences, kurdistan, iran
مربی، گرو ه بهداشت عمومی ، دانشکده بهداش ت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، کردستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

محمد علی مروتی شریف آباد | m a morovatti sharifabad
assistant professor, school of public health, yazd university of medical sciences, yazd, iran
استادیار، گروه مبارزه با بیماری ها، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

احمد حایریان | a haerian
assistant professor, school of dentistry, yazd university of medical sciences, yazd, iran
استادیار، گروه پریودنتولوژی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

محمد حسن لطفی | m h lotfi
assistant professor, department of epidemiology, school of public health, yazd university of medical sciences, yazd, iran
استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-101&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات