این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۱۹، شماره ۶، صفحات ۵۰۴-۵۱۰

عنوان فارسی حافظه کاری شاخصی مؤثر در خطرپذیری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: تصمیم‌گیری ­پرخطر یکی از نقص‌های محوری در اختلال نارسایی‌توجه/بیش­ فعالی‌ است. عوامل متعددی برای نقص در تصمیم‌گیری افراد مبتلا به این اختلال وجود دارد که از جمله آنها نقص در عملکرد‌های اجرایی از جمله حافظه‌ کاری است. هدف از مطالعه حاضر نشان دادن رابطه بین حافظه­ کاری و تصمیم ­گیری پرخطر در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/بیش­ فعالی‌ است. مواد و روش ­ها: در مطالعه مقطعی حاضر، نمونه­ گیری به شیوه در دسترس و شامل 45 نفر (19 دختر و 26 پسر) از کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش­ فعالی بود که از طرف روانپزشکان ارجاع داده ‌شده بودند. کودکانی که طبق تشخیص روانپزشکان اختلالات همراه داشتند از مطالعه کنار گذاشته شدند. عملکرد حافظه­ کاری با استفاده از تکلیف چند محرک پیشین (ان بک) و تصمیم­ گیری پرخطر با آزمون خطرپذیری بادکنکی (بارت) در کلینیک توانبخشی شناختی دانشگاه شهید بهشتی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج: سه زیرمتغیر آزمون خطرپذیری همبستگی معنی­دار با نمره دقت حافظه ­کاری داشتند (P<0/01) و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که می ­توان با در دست داشتن نمره دقت حافظه ­کاری، نمره تنظیم‌شده آزمون خطرپذیری که اصلی­ ترین نمره این آزمون است پیش­بینی کرد (P<0/01). نتیجه­ گیری: با کاهش ظرفیت حافظه ­کاری، خطرپذیری آزمودنی­ ها افزایش پیدا می­ کند و می ­توان با کمک نمره دقت حافظه ­کاری، خطرپذیری را در این کودکان پیش­بینی کرد. به ­عبارت دیگر، پس از بالا بردن ظرفیت حافظه ­کاری، خطرپذیری در این کودکان کاهش می ­یابد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the predictive role of working memory in risky decision-making in children with attention deficit and hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Risky decision-making can be considered as one of the main deficits in attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD). There are various factors that lead to decision-making deficit in children with ADHD, including deficit in working memory as a component of executive functions. This study aimed to examine the relationship between working memory and risky decision-making in children with ADHD. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 45 children (19 girls and 26 boys) with ADHD were selected using the non-probability sampling method. Children with comorbid disorders were excluded from the study. The N-Back test and the balloon analogue risk task (BARAT) were used to evaluate working memory and risky decision-making, respectively. Results: The results of Pearson correlation showed that working memory was correlated with risky decision-making (P< 0.01). Moreover, the results of step-wise regressions showed the predictive role of working memory in risky decision-making of the participants (P< 0.01). Conclusion: Results of this study show that working memory is negatively correlated with risky decision-making. Also, working memory scores can predict risky decision-making in children with ADHD. Therefore, it can be concluded that risk-taking will be reduced by improving working memory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم نجارزادگان | maryam najarzadegan


وحید نجاتی | vahid nejati
department of cognitive and brain sciences, shahid-beheshti university, tehran. i. r. iran.
تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، میدان شهید شهریاری، بلوار دانشجو، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده علوم شناخی و مغز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

نسرین امیری | nasrin amiri



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-1237&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده medicine, paraclinic
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات