این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و شدت درد دختران مبتلا به نشانگان ملال پیش از قاعدگی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ملال پیش از قاعدگی علاوه بر سلامت جسمانی بر سلامت روانشناختی تأثیر منفی دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و شدت درد دختران مبتلا به نشانگان ملال پیش از قاعدگی انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگری با گروه کنترل بود. جامعه آماری را دانش‌آموزان دختر دبیرستانی مبتلا به نشانگان ملال پیش از قاعدگی شهر تبریز، ایران در سال 1402 تشکیل داد. در مجموع، 30 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. اعضای گروه آزمایش درمان خود را در 8 جلسه 1/5 ساعته دریافت کرد. گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. هر دو گروه به پرسشنامه‌های 36 سوالی دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر و 20 سوالی شدت درد مک‌گیل، پیش، پس و 3 ماه پس از مداخله پاسخ دادند. یافته‌ها: بین نمرات تنظیم هیجان و شدت درد در گروه آزمایش و کنترل در پیش‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در دختران مبتلا به نشانگان ملال پیش از قاعدگی در پس‌آزمون به‌ترتیب باعث افزایش و کاهش تنظیم هیجان و شدت درد نسبت به گروه کنترل شده است. تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و شدت درد در مرحله پیگیری ماندگار بود. نتیجه‌گیری: داده‌های ما نشان می‌دهند که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد احتمالاً می‌تواند تنظیم هیجان را بهبود ببخشد و شدت درد را در دختران مبتلا به نشانگان ملال پیش از قاعدگی کاهش دهد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی رفتاری، احساسات، قاعدگی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Emotional Regulation and Intensity of Pain in Girls with Premenstrual Dysphoric Syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In addition to physical health, premenstrual dysphoric syndrome has a negative effect on psychological health. This study aimed to determine the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on the emotional regulation and intensity of pain in girls with premenstrual dysphoric syndrome. Materials and Methods: This study was a semi-experimental study with a pretest-posttest and follow-up with a control group. The statistical population was made up of female high school students suffering from premenstrual dysphoric symptoms in Tabriz, Iran. In total, 30 people were selected by purposive sampling method and randomly divided into two groups (15 people each). Members of the experimental group received their treatment in eight sessions of 1.5 hours. The control group did not receive any treatment. Both groups answered the 36-question difficulty regulating emotions Gratz and Romer and the 20-question pain intensity McGill before and after the intervention, as well as a follow-up test after 3 months. Results: There was no significant difference between the scores of emotional regulation and intensity pain in the experimental and control groups in the pre-test. The results showed that ACT increased and reduced emotional regulation and intensity of pain, respectively, in girls with premenstrual dysphoric syndrome in the post-test, compared to the control group. The effect of ACT on emotional regulation and intensity of pain was lasting in the follow-up phase. Conclusion: Our data indicate that the ACT can probably improve emotional regulation and reduce the intensity of pain in girls with premenstrual dysphoric syndrome.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Behavioral Therapy, Emotions, Menstruation

نویسندگان مقاله وحیده ذیجاه | Vahideh Zijah
Department of Family Counseling, Islamic Azad University, Shabestar, Iran
گروه مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران

خدیجه مهدی‌زاده خلج | Khadijeh Mehdizadeh Khalaj
Department of Family Counseling, Islamic Azad University, Shabestar, Iran
گروه مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران

سمانه لفظی کله‌خانه | Samaneh Lafzi Kalehkhaneh
Department of Child and Adolescent Clinical Psychology, Rushdieh Institute of Higher Education, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، موسسه آموزش عالی رشدیه، تبریز، ایران

هادی اسمخانی اکبری‌نژاد | Hadi Smkhani Akbarinejhad
Department of Psychology, Nabi Akram Institute of Higher Education, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-1110-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات