این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۰-۲۰
عنوان فارسی
بررسی تاثیر هم افزایی تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای و مراقبه ذهنآگاهی بر پاسخ اضطرابی به نشخوار فکری القا شده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای (tDCS) و ذهنآگاهی دو مداخله متداول برای هدف قرار دادن فرآیندهای شناختی مرتبط با آسیب شناسی هیجانی هستند.
مواد و روشها:
پژوهش حاضر از نوع کاربردی و نیمه تجربی است. جامعه آماری شامل دانشجویان 19 تا 26 ساله دانشگاه فردوسی مشهد بود. از این میان 60 نفر از دانشجویان سالم به روش نمونهگیری هدفمند بر اساس مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه قرار گرفتند. در مطالعه حاضر، ما بررسی کردیم که چگونه tDCS به همراه با ذهنآگاهی بر واکنش اضطرابی به نشخوار فکری القایی تأثیر میگذارد. همه افراد tDCS آندال فعال یا ساختگی را بر روی DLPFC یا tDCS کاتدال فعال یا ساختگی را بر روی IPL همراه با مراقبه ذهنآگاهی فعال یا یا مراقبه ذهنآگاهی شم دریافت کردند. اضطراب 5 بار در طول مطالعه ارزیابی شد. برای جمع آوری دادهها، پرسشنامه حالت- اضطراب اسپیلبرگر توسط هر شرکت کننده تکمیل شد. در پایان دادهها به صورت توصیفی به صورت میانگین و انحراف معیار و استنباطی با روش تحلیل واریانس مختلط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها:
تجزیه و تحلیل بین گروهی نشان داد که پس از یک جلسه tDCS همراه با مراقبه ذهنآگاهی، تفاوت معنیداری در نمرات اضطراب مربوط به پنج مرحله وجود ندارد. با این حال، تجزیه و تحلیل درون آزمودنی تغییرات قابل توجهی را در سطح اضطراب مربوط به پنج زمان ارزیابی نشان داد.
نتیجهگیری:
یک جلسه منفرد tDCS به همراه مراقبه ذهنآگاهی در قالب اسکن بدن تفاوت معنیداری بین گروهها در هیچ یک از زمانهای ارزیابی اضطراب ایجاد نکرد. اما با تداوم ذهن آگاهی به صورت تمرکز بر تنفس، در سطح پاسخ اضطرابی هر 4 گروه نسبت به مرحله قبل تفاوت معنیداری مشاهده شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قشر جلوی مغز پشتی جانبی، لوب آهیانه، عواطف، آسیب شناسی
عنوان انگلیسی
Exploring the Synergistic Impact of Transcranial Direct Current Stimulation and Mindfulness Meditation on Anxiety Responses to Induced Rumination
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
transcranial direct current stimulation (tDCS) and mindfulness are two commonly used interventions for targeting cognitive processes related to emotional pathology.
Materials and Methods:
The current research is applied and quasi-experimental. The population was students aged 19 to 26 at Ferdowsi University of Mashhad. Among them, 60 healthy college students were selected through a purposive sampling method according to the stress, anxiety, and depression scale and were randomly assigned to 4 groups. In this study, we examined how tDCS in combination with mindfulness influenced the anxiety reactivity to induced rumination. All populations received either active or sham anodal tDCS to DLPFC or active or sham cathodal tDCS to the IPL, delivered either in active or sham mindfulness meditation. anxiety was assessed 5 times across the study. To collect data, the Spielberger State-Anxiety Inventory was completed by each participant. In the end, the data were analyzed descriptively by mean and standard deviation and inferentially by mixed variance analysis.
Results:
The between-group analysis revealed that after a single session of tDCS combined with mindfulness meditation, there were no significant differences in anxiety scores across the five stages. However, the within-subject analysis indicated significant changes in anxiety levels across the five assessment times.
Conclusion:
Concurrent single sessions of tDCS and mindfulness in the form of a body scan did not create a significant difference between the groups in any of the anxiety assessment times. However, with the continuation of mindfulness in the form of focusing on breathing, there were significant differences in the level of anxiety response compared to the previous stage
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Dorsolateral Prefrontal Cortex, Parietal Lobe, Emotions, Pathology
نویسندگان مقاله
وحیده مومنیان | vahideh momeniyan
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
علی غنایی چمن آباد | Ali ghanaeichamanabad
Department of Psychology and Research Core of Cognitive Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه روانشناسی و هسته پژوهشی علوم شناختی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
محمد سعید عبدخدایی | , mohammad saeed Abdkhodaei
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
زهرا طبیبی | Zahra tabibi
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-1121-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم اعصاب شناختی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات