این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۵-۳۱

عنوان فارسی رضایتمندی بیمار از کیفیت آموزش بیمار در بیمارستان خاتم‌الانبیاء
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش بیمار یکی از نقش‌های مهم و مسئولیت‌‌های مستقل پرستاران می‌باشد که نیاز به توجه ویژه دارد. رضایتمندی بیمار یکی از معیارهای مهم در تعیین کیفیت مراقبت‌های بهداشتی است. در میان عناصر مختلف، آموزش بیمار نقش بسیار مهمی در رضایتمندی بیمار ایفاء می‌کند. این مطالعه به‌منظور تعیین رضایتمندی بیمار از کیفیت آموزش بیمار در بیمارستان خاتم‌الانبیاء انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی -مقطعی می‌باشد که 595 بیمار از همۀ بخش‌ها (بجز اورژانس و درمانگاه‌) در بیمارستان خاتم‌الانبیاء در سال 1394 انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسشنامۀ رضایت بیماران از کیفیت آموزش بیمار بود و آنالیز داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی از قبیل کای اسکوئر پیرسون انجام شد. یافته‌ها: بیشتر بیماران (92/2%) سطح بالایی از رضایت را نسبت به کیفیت آموزش بیمار داشتند. هیچ ارتباطی بین رضایتمندی بیمار و جنس، سن و همچنین سطح آموزش وجود نداشت. با این وجود یک همبستگی مثبت بین بخش‌هایی که بیماران بستری بودند و رضایتمندی بیمار مشاهده شد. بالاترین سطح رضایتمندی (100%) توسط بیماران بستری شده در بخش زنان و زایمان گزارش شد. نتیجه‌گیری: داده‌ها نشان دادند که رضایتمندی بیمار از کیفیت آموزش بیمار ممکن است یک شاخص با ارزش برای تعیین کیفیت خدمات در میان بخش‌های مختلف در یک بیمارستان باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بیمار به‌عنوان موضوع، رضایت بیمار، مراقبت پرستاری

عنوان انگلیسی Patient Satisfaction of the Quality of Patient Teaching in Khatam Alanbia Hospital
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Patient teaching is one of the important roles and independent responsibilities of nurses which needs special attention. Patient satisfaction is one of the important criteria to determine the quality of health care. Among different elements, patient teaching plays a crucial role in patient satisfaction. This study was aimed to determine the patient satisfaction of quality of patient teaching in Khatam Alanbia Hospital. Materials and Methods: This research is a descriptive- cross sectional study, which 595 patients from all wards (except Emergency and OPD) of Khatam Hospital were selected in 2015. The tool of data collection was questionnaire of patient satisfaction of quality of patient teaching and data analysis were done through descriptive and deferential statistics, such as Pearson Chi-square. Results: Most of the patients (92.2%) had a high level of satisfaction towards quality of patient teaching. There was no correlation between patient satisfaction and sex, age as well as the level of education. However, a positive correlation between wards in which patients were hospitalized and patient satisfaction was observed. The highest level of satisfaction (100%) was reported by patients hospitalized in obstetrics and gynecology department. Conclusion: The data revealed that patient satisfaction from quality of patient teaching may be a valuable indicator for determination of quality of services among different departments within a hospital.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پیر حسین کولیوند | pirhosein kolivand
shefa neuroscience research center, khatam alanbia hospital, tehran, iran
مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا (Shefa neuroscience research center)

مریم علی حکمی | maryam ali hakami
shefa neuroscience research center, khatam alanbia hospital, tehran, iran
مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا (Shefa neuroscience research center)

فاطمه اقبالی | fateme eghbali
shefa neuroscience research center, khatam alanbia hospital, tehran, iran
مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا (Shefa neuroscience research center)

زهرا منجمد | zahra monjamed
shefa neuroscience research center, khatam alanbia hospital, tehran, iran
مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا (Shefa neuroscience research center)

فرشاد شریفی | farshad sharifi
shefa neuroscience research center, khatam alanbia hospital, tehran, iran
مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا (Shefa neuroscience research center)


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-24-696&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/337/article-337-332141.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات