این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۹

عنوان فارسی عوامل پیش بینی کننده رفتارهای خود مدیریتی در بیماران مبتلا به آسم بر اساس الگوی برنامه ریزی آموزش بهداشت گرین در شهر یزد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی 100-150 میلیون نفر در سراسر جهان از آسم رنج می برند و تعداد آن هنوز هم در حال افزایش است. بیماری آسم میزان شیوع بالایی دارد و نیازمند خود مدیریتی همیشگی توسط بیمار جهت کنترل علایم، حفظ عملکرد طبیعی ریه و حفظ سطح فعالیت طبیعی می باشد. الگوی برنامه ریزی آموزش بهداشت گرین، یک فرآیند سیستماتیک را جهت برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های ارتقاء سلامت برای یک جمعیت هدف بدست می دهد. این فرآیند برای محدوده وسیعی از موضوعات ارتقاء سلامت بکار گرفته شده است که خودمدیریتی بیماران مبتلا به آسم نیز از این موضوعات مستثنی نیست، لذا هدف از این مطالعه، تعیین عوامل پیش بینی کننده رفتارهای خود مدیریتی در بیماران مبتلا به آسم بر اساس الگوی فوق در شهر یزد می باشد. روش کار: یک مطالعه تحلیلی به روش مقطعی بر روی 94 نفر از بیماران آسمی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان شهید صدوقی یزد که طی نمونه گیری آسان بدست آمدند، طراحی شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه مبتنی بر الگوی برنامه ریزی آموزش بهداشت گرین و مشتمل بر متغیر های عوامل مستعد کننده، قادر کننده، تقویت کننده و رفتارهای خود مدیریتی بود. پایایی و روایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج: آزمودنیها به ترتیب 6/68 ، 3/67 ، 2/61 و5/49 درصد نمره های قابل اکتساب عوامل مستعد کننده، عوامل تقویت کننده،عوامل قادرکننده و رفتارهای خودمدیریتی را بدست آوردند. همبستگی مثبت و معنی داری بین رفتار خود مدیریتی و متغیرهای الگوی گرین مشاهده شد(01/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسم،رفتارهای خود مدیریتی،الگوی گرین

عنوان انگلیسی Predictors of self-management behaviors in patients with asthma based on Green's Model of Health Education Planning
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Based on WHO reports, there are about 100-150 million people with asthma around the world and the number is increasing. Asthma is a prevalent disease and permanent self-management is needed in order to control the symptoms and maintain the normal action of the lungs and a normal level of activity. The Green's Model of Health Education Planning provides a systematic process for planning, implementation and evaluation of population health promotion programs and is used in a broad range of issues in health promotion, including self-management in asthma. This study was carried out with the aim of determining predictors of self-management behaviors in patients with asthma in Yazd, Iran, based on the above-mentioned model.Methods and Materials: In this cross-sectional study convenience sampling was employed to recruit 94 outpatients with asthma from among those referring to Shaheed-Sadooghi Clinic in Yazd, Iran. Data were collected using a questionnaire based on the Green's Model constructs, consisting of predisposing, reinforcing, and enabling factors and self-management behaviors. Reliability and validity of the questionnaire were assessed prior to data collection. Results: The subjects acquired 49.5%, 68.6%, 67.3%, and 61.2 % of the earnable scores for self-management behavior, predisposing factors, reinforcing factors, and enabling factors, respectively. Predisposing, reinforcing, and enabling variables had positive correlations with self-management behaviors (p< 0.01) and accounted for 34.6% of the self-management variance. Predisposing factors were the strongest predictor (β = 0.480).Conclusion: It is concluded that the Green's Model of Health Education Planning can be used in developing countries, such as Iran, as a framework for planning intervention programs in an attempt to improve the self-management behaviors of patients with asthma. Designing and implementing educational programs aiming at promoting self-management behaviors in asthmatic patients with emphasis on predisposing factor enhancement is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Asthma,Self-management behaviors,Green&,apos,s model

نویسندگان مقاله محمدعلی مروتی شریف آباد | m morowatisharifabad
ph.d. assisstant professor, department of health education, school of health, yazd shahid sadoughi u
استادیار، استادیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

حیدر ندریان | h nadrian
department of health education, school of health, yazd shahid sadoughi university of medical science
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

آرزو فلاحی | a falahi
msc. department of health education, school of health, yazd shahid sadoughi university of medical sc
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

مریم محمدی | m mohammadi
department of health education, school of health, yazd shahid sadoughi university of medical science
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-107&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات