این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۶، شماره ۶، صفحات ۷۶۵-۷۹۰
عنوان فارسی
بررسی اثر ایجاد یک شیار عمودی بر سطح پرههای یک پروانهی نیمهمغروق
چکیده فارسی مقاله
پروانهی نیمهمغروق نوعی از پروانههای دریایی است که در شناورهای تندرو از آن استفاده میشود. این پروانه مورد توجه طراحان قرار گرفته است؛ زیرا در برابر پدیدهی مخرب کاویتاسیون مقاومت میکند. همچنین پروانههای نیمهمغروق در سرعتهای بالا از پایداری رانشی و گشتاوری مناسبی برخوردار هستند و مانورپذیری بالایی هم دارند. از این رو بررسی بیشتر پیرامون آن، حائز اهمیت است. پژوهش پیش رو با هدف بررسی اثر ایجاد یک شیار عمودی بر سطح پرههای یک پروانهی نیمهمغروق انجام شده و ایدهی آن بر گرفته از سطح شیاردار یا کنگرهدار در کفِ برخی شناورهای تندرو است. پروانهی مورد بررسی در این پژوهش، پروانهی نیمهمغروق B-841 موسوم به الفسون میباشد. شبکهبندی دامنهی حل سه بعدی و شبیهسازی عددی در نرمافزار Star CCM انجام شده است. حالت مورد نظر در این شبیهسازی عددی، نسبت عمق غوطهوری 33%، ضریب پیشروی 0.8، عدد کاویتاسیون 2.3، عدد فرود 6 و زاویهی صفر شفت (حالت افقی) است. نتایج حاکی از آن است که بازدهی پروانهی شیاردار 44.5% میباشد که این مقدار از بازدهی پروانهی بدون شیار کمتر است. در انتها میتوان گفت که شیار ایجاد شده، اثر نامطلوب بر بازدهی و عملکرد پروانه داشته و در عمل استفاده از آن در شرایط کاری پروانهی مورد بررسی، توصیه نمیشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پروانهی نیمهمغروق شیاردار، 841-B، شبیهسازی عددی، Star CCM،
عنوان انگلیسی
Investigating the effect of creating a vertical groove on the surface of a semi-submerged propeller blades
چکیده انگلیسی مقاله
The semi-submerged propeller is a type of marine propeller that is used in high-speed vessels. This propeller has attracted designers attention; because it resists the destructive phenomenon of cavitation. also Semi-submerged propellers have suitable thrust and torque stability at high speeds and offer high maneuverability. Therefore, further investigation around it is important. The current research aims to examine the effect of creating a vertical groove on the surface of the blades of a semi-submerged propeller, an idea inspired by the grooved or corrugated surface on the bottom of some high-speed vessels. The propeller examined in this study is the semi-submerged propeller 841-B known as Olofsson. The 3D domain meshing and numerical simulation have been done in the Star CCM software. The specific condition considered in this numerical simulation is a submergence depth ratio of 33%, an advance coefficient of 0.8, a cavitation number of 2.3, a Froude number of 6, and a shaft angle of zero degrees (horizontal position). The results showed that the efficiency of the grooved propeller is 44.5%, which is less than the efficiency of the ungrooved propeller. In the end, it can be said that the created groove has an adverse effect on the efficiency and performance of the propeller and it is not recommended to use it in the working conditions of the investigated propeller.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پروانهی نیمهمغروق شیاردار, 841-B, شبیهسازی عددی, Star CCM
نویسندگان مقاله
مجتبی برزگر رحیمی |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
یاسین برزگر رحیمی |
دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
محمود سالاری |
استاد تمام، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_5565_90521a7002888ccd46409ccad3318c03.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات