این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۵۶۰-۵۶۹
عنوان فارسی
بررسی وضعیت سلامت روان و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
هداف سلامت روان مهمترین عامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان جدیدالورود و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی و مقطعی روی 364 دانشجوی دانشگاه علومپزشکی سبزوار در سال 1392-1391 انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه سلامت روان (GHQ) است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نسخه 11 نرمافزار STATA استفاده شده است. در همه تجزیهوتحلیلها سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شده است. آزمون فرضیهها دوطرفه است. از آزمونهای تی استیودنت و تحلیل واریانس برای مقایسه میانگینها استفاده شده است.یافته ها از بین افراد مطالعهشده 41 نفر (26/11درصد) اختلالات روانی داشتند. بیشترین شیوع مربوط به اختلال کارکرد اجتماعی (120 نفر، 32درصد) و کمترین مربوط به افسردگی (8 نفر، 20/2درصد) بود. بیشترین درصد شیوع اختلالات مربوط به افراد مؤنث (32 نفر، 75/12درصد)، مجرد (33 نفر، 62/12درصد)، غیربومی (31 نفر، 97/11درصد) و با تحصیلات کارشناسی (38 نفر، 46/12درصد) بود. بین رشتههای تحصیلی، رشته علوم آزمایشگاهی میانگین نمره سلامت بالاتری نسبت به رشتههای دیگر داشت (4/17درصد).نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش، نشانههای مربوط به ناسازگاری اجتماعی در شروع تحصیل در دانشجویان شایعتر از نشانههای دیگر است. تأیید وجود اختلالات روانی در دانشجویان نیازمند بررسی بیشتر و انجام ارزیابیهای دقیق روانشناختی است. ارائه خدمات مشاورهای و روانشناختی مبتنی بر نتایج بهدستآمده از ارزیابی توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روان، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار،
عنوان انگلیسی
Study of Mental Health Status and Connected Factors in Newcomer Students of Sabzevar University of Medical Sciences in Academic Year of 2012-2013
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives Mental health is the most important factor in nurturing and developing students' potentialities. This study has tried to examine health mental and related factors in newcomer students of Sabzevar University of Medical Sciences. Methods This is a descriptive-analytical research performed on 364 students of Sabzevar University of Medical Sciences in the academic year of 2012-2013. Health mental Questionnaire (GHQ) was used to gather information and the data were analyzed by software STATA 11. The questions in this study were stated in the form of null hypothesis to be analyzed at the 0.05 level of significance. T-test and ANOVA were used to compare the means.Results The overall prevalence of mental disorders was found to be 11.26% (41 students). The study indicates that, of all disorders assessed, social dysfunction disorder was the most common (prevalence of 32%; 120 individuals), while depressive disorder was of the least prevalent (%2.208; 8 individuals). The maximum prevalence of disorder in female, single, non-local and undergraduate students was respectively 12.75% (32 individuals), 12.62% (33 individuals), 11.97% (31 individuals) and %12.46 (38 individuals). Comparing of the fields of education, the student in clinical laboratory science had better mental health (17.4%) than the ones in other majors.Conclusion Regarding to the obtained results, at the beginning of study, symptoms related to social conflict in students were more common than other symptoms. Confirming the existence of mental disorders in students require more psychological investigation and assessment of students. Thus, providing counseling and psychological services based on the findings are recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اعظم برآبادی |
کارشناس ارشد، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
مهدی معتکف فر | moetakef فر
کارشناس ارشد، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
هومن کامرانیان |
دکتر، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
رحیم اکرمی |
کارشناس ارشد، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jsums.medsab.ac.ir/article_906_a21d4518898c9dc590cafebd807257ef.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-332426.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات