این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۶۴۴-۶۵۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش مهارت جرئت‌ورزی برسطح قاطعیت پرستاران در محیط کار
چکیده فارسی مقاله اهداف برای ارتباط موفقیت‌آمیز با مددجویان و خانواده‌ها و همکاران، جرئت‌ورزی رفتار مهمی برای پرستار حرفه‌ای امروز به حساب می‌آید. جرئت‌ورزی به عنوان جزء مهمی از مهارت‌های ارتباطی، سبب افزایش عزت نفس، بهبود ارتباطات حرفه‌ای و ارتقای کیفیت مراقبت از بیمار می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت جرئت‌ورزی بر سطح قاطعیت پرستاران در محیط کار انجام گرفت.مواد و روش ها این مطالعه تجربی در سال1393 روی 60 پرستار بیمارستان امام رضا (ع) در شهر مشهد به روش نمونه‌گیری در دسترس و به صورت تصادفی در دو گروه‌های آزمون و شاهد انجام گرفت. گروه آزمون طی کارگاه دوروزه تحت آموزش مهارت جرئت‌ورزی قرار گرفت. گروه شاهد آموزشی دریافت نکرد. سطح مهارت جرئت‌ورزی هر دو گروه قبل و چهل روز بعد از مداخله با پرسش‌نامه جرئت‌ورزی باراُن سنجیده شد. داده‌ها با نسخه 11/5 نرم‌افزار SPSS، آزمون آماری خی دو، آزمون دقیق فیشر، من‌ویتنی و ویلکاکسون تجزیه‌وتحلیل شد.یافته ها میانگین نمره جرئت‌ورزی پرستاران در محیط کار در دو گروه آزمون و شاهد در مرحله قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری نداشت (417/0=P)، اما پس از اجرای مداخله بین میانگین نمره جرئت‌ورزی در دو گروه آزمون (89/2±03/23) و شاهد (01/3±06/19) تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (0001/0>P). نتیجه گیری نتایج نشان داد برگزاری برنامه آموزشی مهارت جرئت‌ورزی به صورت کارگاهی در افزایش سطح مهارت قاطعیت پرستاران در محیط کار تأثیر دارد. لذا پیشنهاد می‌شود با توجه به فواید مهارت جرئت‌ورزی در شغل پرستاری، از برنامه آموزشی مهارت جرئت‌ورزی در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت پرستاران استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت جرئت‌ورزی، قاطعیت، محیط کار، پرستار،

عنوان انگلیسی The Effect of the Assertiveness Skill Training on the Surface of Nurse’s Aassertiveness in Workplace
چکیده انگلیسی مقاله Background Assertiveness is an important skill for nurses to successfully communicate with patients, families, and colleagues. Assertiveness as an important component of communication skills increases people’s self-esteem, improves professional communication, and promotes the quality of patient's care. The study aimed to investigate the effect of the assertiveness training on nurses’ level of assertiveness.Methods & Materials This experimental study was conducted on 60 nurses of Imam Reza Hospital in Mashhad in 2014. They were selected by convenience sampling method and then randomly assigned into intervention or control groups. Intervention group received assertiveness skills during a 2-day workshop. The control group did not receive any training. Assertiveness skills was measured in both groups before and 40 days after the intervention by Bar-on assertiveness questionnaire. Data were analyzed by Chi-square, Mann–Whitney, Fisher’s exact test, and Wilcoxon tests using SPSS 11.5.Results No significant difference was seen between the two groups before the intervention with regard to nurse’s mean score of assertiveness score in the workplace (P=0.417). However, significant differences were seen after the intervention between mean assertiveness skill of the intervention group (23.30±2.89) and that of the control group (19.60±3.01).Conclusion The results showed that holding assertiveness skills workshop program affects the level of nurses’ assertiveness in the workplace. Therefore, with regard to the advantages of assertiveness skills
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه مطهری |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سیدرضا مظلوم | seyed reza
دانشجوی دکترا، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نگار اصغری پور |
استادیار، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

شاهرخ مقصودی پورزیدآبادی | maghsoudi پورزیدآبادی
مربی، گروه بهداشت، روان و مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مژگان غیاثی اجقان | ghiassi ajgan
کارشناس ارشد، گروه بهداشت، روان و مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jsums.medsab.ac.ir/article_894_8679e5ff7a160b82b47078e2d03d4bbf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-332429.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات