این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۵۳۲-۵۳۹
عنوان فارسی
اثربخشی آموزشهای روانیحرکتی بر بهبود مشکلات حرکتی دانشآموزان با اختلال بیشفعالی نقص توجه
چکیده فارسی مقاله
اهداف اختلال نقص توجه و بیشفعالی یک اختلال عصبیرفتاری شایع در کودکان است که بر عملکرد کودک در جنبههای اجتماعی و تحصیلی و خانوادگی تأثیر میگذارد. هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر تمرینهای ادراکیحرکتی بر بهبود قابلیتهای حرکتی کودکان اختلال بیشفعالی نقص توجه است.مواد و روش ها روش انجام تحقیق نیمهتجربی است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر دوره ابتدایی با اختلال بیشفعالی نقص توجه در شهر ایلام در سال تحصیلی 1392-1391 هستند. نمونه آماری شامل 30 دانشآموز پسر 7 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیشفعالی نقص توجه بودند که براساس ملاکهای DSM-IV و پرسشنامه کانرز و بهوسیله آزمون رشد حرکتی لینکناُزرتسکی بررسی شدند. دانشآموزان بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی 24 جلسه آموزش دیدند. پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تی مستقل و نسخه 13 نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد.یافته ها یافتهها نشان داد که تمرینهای ادراکیحرکتی سبب بهبود مشکلات حرکتی دانشآموزان با اختلال بیشفعالی نقص توجه میشود. بنابراین پیشنهاد میشود برای افزایش آمادگی حرکتی کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و نقص توجه در مدارس و درنتیجه بهبود اختلالهای حرکتی، برنامههای تمرینی ادراکیحرکتی اجرا شود.نتیجه گیری از یافتههای این تحقیق میتوان استنباط کرد که تمرینهای ادراکیحرکتی سبب بهبود مشکلات حرکتی دانشآموزان با اختلال بیشفعالی نقص توجه میشود. بنابراین پیشنهاد میشود برای افزایش آمادگی حرکتی کودکان در مدارس و درنتیجه بهبود اختلالهای حرکتی، برنامههای تمرینی ادراکیحرکتی اجرا شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Psycho-Motor Training on Improving the Mobility Problems of Students With Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is a neurological disorder-behavior which is common among children, affecting their performance with respect to social, educational and family aspects. The main objective of this study was to investigate the effect of perceptual-motor exercises on improving the motor capabilities of children with attention deficit hyperactivity disorder.Materials & Methods This research is a semi-experimental one. The study populations of the research were elementary boy students with ADHD living in Ilam City, Iran during the academic year 2012-2013. The sample consisted of 30 boy students who were of 7-12 years old with ADHD, which were examined according to DSM-IV criteria and Conner's questionnaire and selected as the case group undergone test motor development (Lincoln Oseretsky test). They were divided randomly into control and experimental groups. The experimental group received 24 sessions intervention. Posttest was performed for both groups. The obtained data were analyzed by using descriptive and inferential statistics, and independent t test through using SPSS version 13.Results The results showed that cognitive-movement exercise improved mobility problems of students with ADHD. Therefore it is recommended to increase the physical fitness of children with ADHD in schools and, thus for improving motor impairment, cognitive-movement training exercises be performed.Conclusion Based on research findings, it can be concluded that cognitive-movement exercises improves mobility problems of students with ADHD. Therefore, it is recommended that, to increase the physical fitness of children in schools and thus for improving their motor impairment, cognitive-movement training exercises be performed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
راضیه خسروراد |
استادیار، گروه آموزش بهداشت، مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
سکینه سلطانی کوهبنانی | soltani kouhbanani
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jsums.medsab.ac.ir/article_878_09afb305d1ae79dfeffdec7fe5e9fa06.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-332455.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات