این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۱-۱۱
عنوان فارسی
الگوی ساختاری پیش بینی اعتیاد به اینترنت براساس بهوشیاری با میانجیگری سرگشتگی ذهنی در دانش آموزان متوسطه دوم شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بهوشیاری، در کاهش سرگشتگی ذهنی و اعتیاد به اینترنت می تواند مؤثر واقع شود. هدف پژوهش حاضر پیش بینی اعتیاد به اینترنت براساس بهوشیاری با میانجیگری سرگشتگی ذهنی در دانش آموزان متوسطه دوم شهر تهران بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش تمام دانش آموزان متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از میان آن ها به روش غیر تصادفی و نمونه گیری در دسترس 200 تن انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "آزمون اعتیاد به اینترنت" (Internet Addiction Test)، "پرسشنامه پنج وجهی بهوشیاری" (Five Facet Mindfulness Questionnaire) و "پرسشنامه سرگشتگی ذهنی" (Mind Wandering Questionnaire) بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. تحلیل داده های جمع اوری شده در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 26 و آموس نسخه 24 انجام شد.
یافته ها: بهوشیاری به صورت منفی و معنادار اعتیاد به اینترنت پیش بینی می کند (148/0-=β، 001/0=P). سرگشتگی ذهنی به صورت مثبت و معنادار اعتیاد به اینترنت پیش بینی می کند (393/0=β، 001/0=P). بهوشیاری به صورت منفی و معنادار با میانجیگری سرگشتگی ذهنی اعتیاد به اینترنت پیش بینی می کند (085/0-=β، 001/0=P).
نتیجه گیری: بهوشیاری با میانجیگری سرگشتگی ذهنی، اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان متوسطه دوم شهر تهران را پیش بینی می کند. لذا پیشنهاد می شود، مشاوران و روانشناسان سلامت با برگزاری دوره های بهوشیاری برای دانش آموزان مقطع متوسطه موجب کاهش سرگشتگی ذهنی و اعتیاد به اینترنت در آن ها شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد به اینترنت، بهوشیاری، دانش آموزان، سرگشتگی ذهنی.
عنوان انگلیسی
The Structural Model of Predicting Internet Addiction Based on Mindfulness with the Mediation of Mind Wandering in Students of the Second Secondary School in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Mindfulness can be effective in reducing mind wandering and internet addiction. The present study aimed to predict Internet addiction based on mindfulness with the mediation of mind wandering in students of the second secondary school in Tehran.
Methods: The research method is descriptive-correlation. The statistical population of the research was all the secondary school students in Tehran in the academic year 2021-2022, from which 200 were selected by non-random sampling method. Research instruments included the demographic questionnaire, "Internet Addiction Test", "Five Facet Mindfulness Questionnaire" and "Mind Wandering Questionnaire". The validity of the instruments was measured using content validity using a qualitative method and reliability using the internal consistency method by calculating Cronbach's alpha coefficient. The collected data were analyzed in SPSS .26 and Amos. 24.
Results: The mindfulness negatively and significantly predicts Internet addiction (β=-0.148, P=0.001). Mind wandering positively and significantly predicts Internet addiction (β=0.393, P=0.001). Mindfulness negatively and significantly predicts Internet addiction through the mediation of mind wandering (β=-0.085, P=0.001).
Conclusions: Mindfulness, with the mediation of mind wandering, predicts Internet addiction in high school students in Tehran. Therefore, it is suggested that health counselors and psychologists reduce their mind wandering and internet addiction by holding mindfulness courses for high school students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Internet Addiction, Mindfulness, Students, Mind Wandering.
نویسندگان مقاله
فرزانه گلکار | Farzaneh Golkar
Islamic Azad University
دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
مریم بهرامی هیدجی | Maryam Bahrami
Islamic Azad University
دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
علیرضا کاکاوند | Alireza Kakavand
Islamic Azad University
دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.
محسن منصوبی فر | Mohsen Mansoobifar
Islamic Azad University
دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
فاطمه زم | Fatemeh Zam
Islamic Azad University
دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-2308-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات